Moderne diesels zijn ‘schoon’ en nog niet uitgezongen

De jongste tests van de organisatie Green NCAP, die de vervuilende uitstoot van auto’s bestudeert, meldt dat de nieuwste generatie diesels uitzonderlijk schoon is. Ze krijgen tot 10/10 voor de kwaliteit van de lucht die ze uitstoten, even veel als elektrische auto’s.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 oktober 2019
  • Toekomst

In tegenstelling tot wat sommige politici of activisten lijken te geloven is het einde van de diesel nog niet nabij. Deze brandstof met geschonden imago zou nu toch zijn reputatie weer kunnen oppoetsen. Het lijkt er in elk geval op dat NOx-filters, partikelfilters en AdBlue-injecties eindelijk goed werk leveren, want de jongste resultaten van de organisatie Green NCAP bevestigen dat de uitstoot van vervuilende stoffen door de jongste dieselmotoren significant is gedaald.

‘Elektrisch’ schoon

Concreet heeft de Europese organisatie Green NCAP een reeks van 17 auto’s getest die allemaal waren uitgerust met een motor van de jongste generatie. Drie dieselmotoren krijgen daarbij drie sterren. De uitlaatgasreiniging van de Mercedes C220d heeft de organisatie zelfs zodanig weten te overtuigen dat ze hem een 10/10 toekende voor zijn luchtkwaliteit. Dat is heel symbolisch, want gewoonlijk is deze score voorbehouden aan elektrische auto’s.

-98% NOx

Bij ons bevestigt Test Aankoop deze tendens en geeft de organisatie toe zelf verbaasd te zijn over deze resultaten, die 65 andere onafhankelijke tests bevestigen die zijn uitgevoerd volgens de Euro 6d- en Euro 6d Temp-normen. Volgens de consumentenvereniging vertonen recente diesels een gemiddelde NOx-uitstoot van 22 tot 34 mg/km, wat veel minder is dan de grens van 80 mg/km die vanaf 2020 van kracht is.

Test Aankoop herhaalt echter nogmaals dat een diesel niet voor elk type bestuurder geschikt is. Het beveelt dit type aandrijflijn aan voor bestuurders die minstens 35.000 kilometer per jaar rijden en die enkel lange trajecten rijden om de uitlaatgasreinigende systemen te kunnen activeren.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km