Moderne diesels zijn ‘schoon’ en nog niet uitgezongen

De jongste tests van de organisatie Green NCAP, die de vervuilende uitstoot van auto’s bestudeert, meldt dat de nieuwste generatie diesels uitzonderlijk schoon is. Ze krijgen tot 10/10 voor de kwaliteit van de lucht die ze uitstoten, even veel als elektrische auto’s.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 oktober 2019
  • Toekomst

In tegenstelling tot wat sommige politici of activisten lijken te geloven is het einde van de diesel nog niet nabij. Deze brandstof met geschonden imago zou nu toch zijn reputatie weer kunnen oppoetsen. Het lijkt er in elk geval op dat NOx-filters, partikelfilters en AdBlue-injecties eindelijk goed werk leveren, want de jongste resultaten van de organisatie Green NCAP bevestigen dat de uitstoot van vervuilende stoffen door de jongste dieselmotoren significant is gedaald.

‘Elektrisch’ schoon

Concreet heeft de Europese organisatie Green NCAP een reeks van 17 auto’s getest die allemaal waren uitgerust met een motor van de jongste generatie. Drie dieselmotoren krijgen daarbij drie sterren. De uitlaatgasreiniging van de Mercedes C220d heeft de organisatie zelfs zodanig weten te overtuigen dat ze hem een 10/10 toekende voor zijn luchtkwaliteit. Dat is heel symbolisch, want gewoonlijk is deze score voorbehouden aan elektrische auto’s.

-98% NOx

Bij ons bevestigt Test Aankoop deze tendens en geeft de organisatie toe zelf verbaasd te zijn over deze resultaten, die 65 andere onafhankelijke tests bevestigen die zijn uitgevoerd volgens de Euro 6d- en Euro 6d Temp-normen. Volgens de consumentenvereniging vertonen recente diesels een gemiddelde NOx-uitstoot van 22 tot 34 mg/km, wat veel minder is dan de grens van 80 mg/km die vanaf 2020 van kracht is.

Test Aankoop herhaalt echter nogmaals dat een diesel niet voor elk type bestuurder geschikt is. Het beveelt dit type aandrijflijn aan voor bestuurders die minstens 35.000 kilometer per jaar rijden en die enkel lange trajecten rijden om de uitlaatgasreinigende systemen te kunnen activeren.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km