Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
In zijn 113-jarige geschiedenis gebeurde het nog niet vaak dat Morgan een volledig nieuw model lanceerde. Dat doet het nu dus wel, al lijkt het eerder een creatie van midden vorige eeuw.
De Morgan Three Wheeler is dood, lang leve de Super 3! Zijn naam lijkt een knipoog naar de ‘Super Seven’ van Lotus en later Caterham, maar de Super 3 is helemaal anders. Net als zijn voorganger heeft hij drie wielen, maar het is de eerste Morgan met monocoque, die bestaat uit drie aluminium delen. En de eerste met een bekerhouder!
De roffelende tweecilinder maakt plaats voor een 1.5 liter driecilinder van Ford. Zonder turbo levert die 118 pk bij 6.500 t/min en een koppel van 150 Nm bij 4.500 t/min. Het vermogen wordt via een kort schakelende vijfbak (van de Mazda MX-5) en een koolstofvezelversterkte tandriem afgeleverd aan het enkele achterwiel. Daarmee sprint de Super 3 van 0 naar 100 km/u in 7 seconden. Om de topsnelheid 209 km/u te halen, moet je ongetwijfeld stalen zenuwen hebben. Maar de Super 3 zou ook aan lagere snelheden een smile op je gezicht moeten kunnen toveren.
Morgan noemt zijn Super 3 de meest personaliseerbare Morgan ooit. En dat kan tellen voor een bedrijf dat zijn auto’s met de hand bouwt volgens de specificaties van de klant. Al doelt het daarmee eerder op de verschillende op maat gemaakte accessoires die je kan bevestigen tegen de zijkant van het model. Dat, samen met de ‘koffer’ achteraan moet de Super 3 praktischer maken.
Het design van de Morgen Super 3 is moeilijk in woorden te vatten, dus dat laten we je helemaal zelf ontdekken in onderstaande video. Wil je er zelf één? Dan moet je ongetwijfeld lang wachten, een traditie bij Morgan, en je portemonnee bovenhalen. Belgische prijzen zijn er nog niet, maar aan de andere kant van het Kanaal kost hij minstens £41,995, iets meer dan € 50.000. Je kan alvast beginnen met een exemplaar te configureren.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.