Rolls-Royce
Slechts 62 exemplaren zullen geassembleerd worden.
In zijn 113-jarige geschiedenis gebeurde het nog niet vaak dat Morgan een volledig nieuw model lanceerde. Dat doet het nu dus wel, al lijkt het eerder een creatie van midden vorige eeuw.
De Morgan Three Wheeler is dood, lang leve de Super 3! Zijn naam lijkt een knipoog naar de ‘Super Seven’ van Lotus en later Caterham, maar de Super 3 is helemaal anders. Net als zijn voorganger heeft hij drie wielen, maar het is de eerste Morgan met monocoque, die bestaat uit drie aluminium delen. En de eerste met een bekerhouder!
![]() | ![]() |
De roffelende tweecilinder maakt plaats voor een 1.5 liter driecilinder van Ford. Zonder turbo levert die 118 pk bij 6.500 t/min en een koppel van 150 Nm bij 4.500 t/min. Het vermogen wordt via een kort schakelende vijfbak (van de Mazda MX-5) en een koolstofvezelversterkte tandriem afgeleverd aan het enkele achterwiel. Daarmee sprint de Super 3 van 0 naar 100 km/u in 7 seconden. Om de topsnelheid 209 km/u te halen, moet je ongetwijfeld stalen zenuwen hebben. Maar de Super 3 zou ook aan lagere snelheden een smile op je gezicht moeten kunnen toveren.
Morgan noemt zijn Super 3 de meest personaliseerbare Morgan ooit. En dat kan tellen voor een bedrijf dat zijn auto’s met de hand bouwt volgens de specificaties van de klant. Al doelt het daarmee eerder op de verschillende op maat gemaakte accessoires die je kan bevestigen tegen de zijkant van het model. Dat, samen met de ‘koffer’ achteraan moet de Super 3 praktischer maken.
![]() | ![]() | ![]() |
Het design van de Morgen Super 3 is moeilijk in woorden te vatten, dus dat laten we je helemaal zelf ontdekken in onderstaande video. Wil je er zelf één? Dan moet je ongetwijfeld lang wachten, een traditie bij Morgan, en je portemonnee bovenhalen. Belgische prijzen zijn er nog niet, maar aan de andere kant van het Kanaal kost hij minstens £41,995, iets meer dan € 50.000. Je kan alvast beginnen met een exemplaar te configureren.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Slechts 62 exemplaren zullen geassembleerd worden.
De Model S Plaid met ‘Track package’ mag zich voortaan de snelste auto op de Nürburgring noemen, dankzij een rondetijd van 7 minuten 25.231 seconden.
Ondanks zijn compacte afmetingen, met een lengte van 4,2 meter, belooft Lexus dat je ook bij zijn nieuwe instap-SUV alle raffinement mag verwachten dat eigen is aan het merk.
Voordat Peugeot de volgende generatie van zijn 3008 onthult, stelt het merk eerst het dashboard van het model voor, met daarop de nieuwe i-Cockpit met 21 duim groot gebogen scherm!