Nieuwe doorbraak voor lithium-zwavelbatterijen

Koreaanse onderzoekers denken een manier te hebben gevonden om het grootste probleem van deze interessante batterij te elimineren.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 26 februari 2021
  • Elektrisch
Lithium-zwavelbatterijen zijn niet nieuw, maar worden nooit in elektrische voertuigen toegepast. Ze zijn licht, kunnen dubbel zoveel energie opslaan als lithium-ionbatterijen en kunnen ook meer vermogen ontwikkelen. Helaas hebben ze één groot nadeel: ze leven niet erg lang. De interne chemische structuur verliest snel haar energiedragende eigenschappen omdat vast lithiumsulfide en vloeibaar lithiumpolysulfide wordt gevormd in de cellen.

Bovendien corrodeert hierdoor de anode (de negatieve pool van de batterij) waardoor ze haar geleidende kwaliteiten verliest. Het Wetenschappelijk Instituut van Gwangju in Korea (GIST) heeft echter ontdekt dat het deze fenomenen drastisch kan vertragen door een laag cobalt oxalaat toe te voegen op de cathode (de positieve pool). De anode zou veel trager tot niet meer corroderen en de vorming van lithium(poly)sulfide zou worden afgeremd. Cobalt oxalaat is bovendien een product dat kan worden gewonnen bij het recycleren van… lithium-ionbatterijen.

Vandaag verkeert de technologie nog in de laboratoriumfase, maar het GIST ziet toepassingen voor haar nieuwe batterij in vliegtuigen en grote voertuigen, waar een laag batterijgewicht met een grote energiedichtheid van cruciaal belang zijn om elektrificatie haalbaar te maken.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Volkswagen AG. Source ©: Chemistry Europe.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km