Nieuwe Mercedes C-Klasse: alle details

Het wordt ongetwijfeld één van de belangrijkste nieuwe modellen in 2014: de nieuwe Mercedes C-Klasse. Met enkele teasers had Mercedes ons al erg benieuwd gemaakt en nu zijn ook alle details bekend.

  • Van den Bogaert Robin
  • 16 december 2013

Binnen het Mercedes-gamma is de C-Klasse tegenwoordig het best verkochte model, met meer dan 2,4 miljoen exemplaren sinds 2007 voor de versie die nu uit productie gaat. Ooit was de C-Klasse de ‘baby-Benz’, maar inmiddels is hij uitgegroeid tot een ruime berline. De nieuwe, vierde generatie wordt alweer wat groter, kwestie van een kloof te slaan met zijn CLA-broertje. De wielbasis groeide 8 cm, de totale lengte 9,5 cm (nu 4,68 meter). Vooral de achterpassagiers zullen daar gelukkig om zijn en ook de koffer kan weer mee met de concurrentie (480 liter).

Twee gezichten

Visueel breekt de nieuwe C-Klasse resoluut met zijn voorganger. Het lijnenspel werd vloeiender en dynamischer, het lijkt wel een te heet gewassen S-Klasse. Er is keuze tussen twee verschillende gezichten: een sportieve variant met een ster centraal in de grille of een klassiek radiatorrooster met Mercedes-ster op de motorkap (voorbehouden aan de Exclusive). In dat geval kan de grille afgesloten worden voor een betere stroomlijn. Naast het basismodel biedt Mercedes drie zogeheten lines, elk met hun eigen afwerking: de dynamische Avantgarde, de luxueuze Exclusive en de zeer sportieve AMG Line.

Ook de verlichting bestaat in verschillende types: halogeenlampen (standaard), statische leds of dynamische leds met ‘Intelligent LED Light System’.

Interieur

Nog groter is de evolutie in het interieur, waar de grote middenconsole geïnspireerd is op de sportieve modellen van het merk. Op modellen met automaat verbindt de grote centrale afdekking van de middenconsole de verluchtingsroosters met de armsteunen. Op modellen met handgeschakelde versnellingsbak is de middenconsole iets verticaler geplaatst.

In het midden staat een scherm van 7 duim (standaard) of 8,4 duim (Command Online) dat alle multimediafuncties bundelt. En dat zijn er heel wat. Zelfs de basisversie (Audio 20) kan al verbonden worden met het internet. Net als bij een smartphone kun je met een touchpad op de centrale draaiknop alle functies van het bedieningspaneel intuïtief bedienen met de vingertoppen. Bovendien kun je met het touchpad handgeschreven letters, cijfers en speciale karakters invoeren in om het even welke taal.

Safety First

Als vanouds schonk Mercedes veel aandacht aan de veiligheid. De C-Klasse heeft bijna alle rijhulpsystemen die in wereldpremière werden voorgesteld door de S‑Klasse en E‑Klasse: vermoeidheidsherkenning, adaptieve noodremhulp, parkeerhulp die stuurt en remt, een 360°-camera met verschillende perspectieven en noem maar op.

Mercedes dacht ook aan het comfort, met bijvoorbeeld airco die gekoppeld is aan het navigatiesysteem en de luchtstroom van buiten automatisch afsluit in tunnels. Of een aangenaam parfum verspreidt in het interieur. De parkeerrem is voortaan elektronisch. De ophanging blijft standaard van staal, maar is optioneel leverbaar in een pneumatische Airmatic-variant.

Motoren

De nieuwe C-Klasse zet ongeveer 100 kg minder op de weegschaal dan zijn voorganger, wat zowel de rijdynamiek als het verbruik ten goede komt. Bijna de helft van het koetswerk werd opgetrokken uit aluminium, bij het huidige model is dat nog geen 10 procent. Door dat lagere gewicht, kon Mercedes ook een erg kleine dieselmotor inbouwen: een 1.598 cc met vermogens van 115 of 136 pk. De beproefde en verder verbeterde 2.2 (115 tot 204 pk) blijft ook in het gamma. Er staat ook een dieselhybride op het programma, de C 300 BlueTEC Hybrid met viercilinder diesel en elektromotor (204 + 27 pk).

Het benzinegamma telt vijf viercilinders met vermogens tussen 156 en 238 pk. Later volgt onder meer een zescilinder met 333 pk.  

Nu al bestellen

Hoewel de nieuwe C-Klasse nog niet aan het grote publiek getoond wordt op het salon van Brussel, kun je de berline wel al bestellen. Zijn nu al beschikbaar: de C 220 BlueTEC diesel (37.389 euro), de C 180 (32.549 euro) en de C 200 (36.421 euro). De C-Klasse berline staat begin 2014 bij de dealers, in het najaar volgt de breakversie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km