Nieuwe Tigra TwinTop: sportieve cabrio-coupé voor alle seizoenen

  • Piette François
  • 13 juli 2004
De Tigra TwinTop heeft een elektrohydraulisch wegklapbaar stalen dak dat met een eenvoudige drukknop wordt geopend en gesloten. Opel is hierdoor de eerste Duitse volumefabrikant die een sportieve tweezitter van dit type voorstelt. Afhankelijk van het weer of iemands humeur biedt deze dynamisch ogende kameleon de geneugten van het rijden onder de blote hemel of het rijplezier van een coupé. Met zijn geavanceerde, plaatsbesparende dakontwerp beschikt de Tigra over meer dan 500 liter laadruimte – de grootste in zijn klasse. Dankzij de intelligente constructie van het dak behield de auto een gestroomlijnd design, vanaf de neus tot de elegante en evenwichtige achterzijde. Bij zijn première op het autosalon van Genève werd de compacte tweezitter door een internationale jury van autojournalisten en experts uitgeroepen tot “Cabrio van het Jaar 2004”. De Tigra TwinTop, die door de befaamde koetswerkbouwer Heuliez wordt gebouwd in Cerizay (West-Frankrijk), zal vanaf oktober in de showrooms staan. Twee moderne ECOTEC-benzinemotoren staan garant voor levendige prestaties en een laag verbruik: de 1.4 TWINPORT (66 kW/90 pk) en de 92 kW/125 pk sterke 1.8-motor. Het absolute hoogtepunt van de Opel Tigra TwinTop is het geavanceerde, elektro­hydraulische dakmechanisme dat met één druk op de knop geopend en gesloten wordt. Bij vorige daksystemen worden de twee delen van het dak horizontaal boven elkaar opgeborgen, waardoor ze een groot deel van de kofferruimte in beslag nemen en de achterkant van de wagen een plompe look geven. De ingenieurs van de Tigra zijn er echter in geslaagd om een daksysteem met een plaatsbesparend vouwmechanisme te ontwikkelen. Dankzij deze intelligente daktechnologie konden de designers een harmonieuze en dynamische lijn ontwerpen die in één beweging van de voorzijde naar de opvallende achterpartij loopt. Het geavanceerde dakconcept zorgt er bovendien voor dat de Tigra de grootste laadruimte in zijn klasse heeft: meer dan 500 liter waarvan 440 liter in de koffer en nog eens 70 liter in een compartiment achter de zetels. Met open dak biedt de tweezitter nog altijd een bagagecapaciteit van 250 liter, plus de 70 liter achter de zetel, die vanuit het passagierscompartiment toegankelijk is. Doordat de volledige kofferhoogte steeds beschikbaar blijft, is er altijd voldoende laadruimte. Erg praktisch en comfortabel is het feit dat ook het kofferdeksel net als het wegklapbare dak elektrohydraulisch geopend en gesloten wordt met één druk op de knop. De Opel Tigra TwinTop is een compacte tweezitter met harmonieuze proporties (lengte/breedte/hoogte: 3,92/1,90/1,36 meter) en opwindende designkenmerken: een trapeziumvormig radiatorrooster met sierstrip in mat chroom, de kenmerkende vouw in de motorkap, de grote luchtinlaten in de bumper en de 3D ellipsoïde koplampen. Het silhouet van de Tigra verleidt met zijn korte overhangen, zijn hellende voorruit, zijn krachtige schouderlijn die omhoogloopt tot aan de achterpartij, de spits toelopende flanken en gespierde drempels. Dat Opel veel aandacht besteedde aan de details blijkt ook uit de geïnsinueerde luchtinlaten met geïntegreerde richtingaanwijzers op de flanken, uit de golfvormige rolbeugel in hydro-gevormd aluminium en uit de opvallende stijl van het dak. Het achterste gedeelte van het dak kan in een contrasterende kleur worden uitgevoerd (standaard op Cosmo en Sport). De grote achterlichten wikkelen zich rond de hoeken van het koetswerk en de elegante sierstrip in mat chroom op de bumper maakt samen met de zichtbare uitlaat het dynamische design van de TwinTop compleet. Het interieur van de Opel Tigra TwinTop sluit perfect aan bij het sportieve karakter van de wagen met standaard in de hoogte verstelbare sportzetels, instrumenten met chroom­ringen en tal van accenten in mat chroom. In de Sport en Cosmo geven twee stangen in mat chroom het interieur van de Tigra nog meer flair door de middenconsole optisch met de transmissietunnel te verbinden. Bestuurder en passagier genieten van een uitstekende ergonomie en een uitgebreide standaarduitrusting. Behalve het elektrohydraulisch wegklapbaar stalen dak beschikken alle versies van de Tigra TwinTop onder meer over elektrisch bedienbare ruiten, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en een centrale vergrendeling met afstands­bediening. De Tigra kan ook bogen op een uitgebreide veiligheidsuitrusting met standaard twee frontale en twee zijdelingse airbags, ABS, schijfremmen rondom en een remhulpsysteem voor een uitzonderlijke passieve en actieve veiligheid. Samen met het directe stuur en het stijve koetswerk garandeert het speciaal afgestelde chassis van de Tigra (wielbasis 2,49 meter) een beweeglijk weggedrag en een geraffineerd rijcomfort. Het DSA-chassis (Dynamic SAfety), dat eerder zijn opwachting maakte op de Opel Corsa GSi, werd verder geoptimaliseerd voor de Tigra op het vlak van rijdynamiek. De ingenieurs verlaagden het koetswerk met 5 millimeter vooraan en 20 millimeter achteraan en maakten het spoor zowel voor- als achteraan 28 millimeter breder. Vanaf de lente van 2005 zal de Tigra TwinTop ook verkrijgbaar zijn met een speciale sportophanging. Klanten kunnen hun Opel Tigra TwinTop volledig aan hun eigen smaak aanpassen dankzij de uitgebreide optielijst en de talrijke accessoires, van airconditioning (standaard op Cosmo en Sport) en zetelverwarming tot 17” lichtmetalen velgen of een op maat gemaakte bagageset. Ook de uiterst geavanceerde infotainmentsystemen uit de nieuwe Astra zijn verkrijgbaar in de nieuwe Tigra. Twee moderne ECOTEC-benzinemotoren staan garant voor de vinnige prestaties en het beperkte verbruik: de 1.4 TWINPORT ECOTEC produceert 66 kW/90 pk en kan bogen op een erg laag verbruik dankzij de innovatieve TWINPORT-technologie. Deze intelligente, brandstofbesparende technologie van Opel doet het brandstofverbruik in dagdagelijkse rijomstandigheden sterk dalen dankzij een variabele inlaatsturing en een doorgedreven uitlaatgasrecirculatie. De 92 kW (125 pk) sterke 1.8 ECOTEC-motor biedt meer vermogen en dus sterkere prestaties. Een handgeschakelde vijfversnellingsbak is standaard, maar de 1.4 TWINPORT-motor is optioneel ook verkrijgbaar met een geautomatiseerde manuele “Easytronic”-transmissie.
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km