MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Onlangs gaf Audi ons al een voorsmaakje van zijn nieuwe A3 in de sportieve S3-uitvoering. De Beierse constructeur onthult de vierde generatie van zijn populaire compacte model nu officieel. Hij is gebaseerd op de jongste evolutie van het modulaire platform MQB Evo en deelt zijn technische gedeelte dus met zijn recente neven VW Golf 8, Skoda Octavia en Seat Leon.
In vergelijking met zijn voorganger zijn de proporties behoorlijk vergelijkbaar gebleven (4,34 meter lang en 1,82 meter breed). Hij onderscheidt zich er wel van door iets meer gespierde flanken en geheel volgens de mode een meer uitgewerkt lichtsignatuur. Een andere opvallende verandering: van deze nieuwe generatie van de A3 komt geen driedeursversie meer. Hij is er dus enkel nog als vijfdeurs Sportback.
De wielbasis is identiek aan die van de vorige generatie en dus verandert de beenruimte achterin nauwelijks. Hetzelfde geldt trouwens voor de koffer, die nog steeds 380 liter slikt.
De meest opvallende evolutie is uiteraard die aan het dashboard. De A3 krijgt een digitaal instrumentenbord: de traditionele wijzers zijn standaard vervangen door een scherm van 10,25 duim. Dat kan als optie worden vervangen door het Audi Virtual Cockpit Plus van 12,3 duim, met een “nog aantrekkelijker” design.
Het tweede scherm, van het infotainment, strekt zich uit over 10,1 duim. Voor zijn vierde leven meet de Audi A3 zich een resem geconnecteerde diensten aan (met onder meer het Car-to-X-protocol of de mogelijkheid om de auto te ontgrendelen en starten met een smartphone), naast een geperfectioneerde spraakbesturing. Later zal ook de stemassistent Alexa van Amazon beschikbaar zijn. Toch gaat de A3 niet zo ver in het verwijderen van de fysieke knoppen als zijn neef Golf, die veel kaler oogt vanbinnen.
Audi’s compacte model is van bij zijn lancering verkrijgbaar met drie motoren: een 1.5 TFSI met 150 pk en een 2.0 TDI met 116 of 150 pk. Later volgen nog heel wat andere motorversies, waaronder ook geëlektrificeerde aandrijflijnen, en sommige varianten krijgen quattro-vierwielaandrijving. Audi belooft verder een plug-inhybride met twee vermogensversies en een CNG-variant. Kortom, allemaal motoren die we al kennen uit de VW Golf, Skoda Octavia en Seat Leon.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.