Officieel: Seat Leon 4, de Iberische Golf 8

Na zijn neefjes, de Volkswagen Golf en Skoda Octavia, is het nu de beurt aan Seat om de Leon te vernieuwen. Deze vierde generatie komt in de tweede jaarhelft van 2020 op de markt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 januari 2020
  • Lancering

Officieel: Seat Leon 4, de Iberische Golf 8

Enkele weken na de Skoda Octavia 'baart' de Golf 8 nu de Seat Leon 4. In vergelijking met zijn voorganger wordt deze nieuwe generatie 86 mm langer, terwijl hij iets smaller (-16 mm) en lager (-3 mm) wordt. Hij onderscheidt zich vooral door zijn stijl, die geïnspireerd is door de recent gelanceerde SUV Tarraco, die het esthetisch manifest van Seat geworden is. De grote SUV geeft de vierde generatie Leon niet alleen zijn nieuwe neus, maar ook de lichtgevende strip tussen de lichtblokken achteraan.

Officieel: Seat Leon 4, de Iberische Golf 8
Officieel: Seat Leon 4, de Iberische Golf 8

Op praktisch vlak biedt de 5 cm langere wielbasis meer beenruimte voor de achterste passagiers. Het koffervolume blijft dan weer onveranderd met een inhoud van 380 l. Maar Seat voorziet ook opnieuw een break-afgeleide van zijn nieuwe Leon.

Officieel: Seat Leon 4, de Iberische Golf 8

Spitstechnologie

Net zoals zijn neefjes van de nieuwste generatie, ondergaat deze Spanjaard vooral technologische en mechanische verbeteringen. Op het vlak van uitrusting kan hij genieten van de armada van toptechnologie uit de Volkswagen-groep, vooral qua rijhulpsystemen. Als we het aanbod van infotainment bekijken, vinden we de 10,25 duim grote virtuele cockpit terug voor de ogen van de bestuurder, alsook een centraal scherm dat 8,25 duim meet, zelfs 10 duim in de beter uitgeruste versies.

Officieel: Seat Leon 4, de Iberische Golf 8

Motorenpalet à la carte

Net zoals de nieuwe Golf en Octavia biedt de Leon voortaan een uitgebreide mechanische keuze. Hij is verkrijgbaar als benzine (TSI) en diesel (TDI), of een variant op aardgas (TGI) maar er is ook micro-hybride uitvoering (eTSI) en een plug-in hybride (eHybrid).

Officieel: Seat Leon 4, de Iberische Golf 8

Seat kondigt de lancering aan voor de tweede helft van 2020.

Officieel: Seat Leon 4, de Iberische Golf 8

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km