Officieel: Audi S6 en S7 worden milde hybride diesels

Verrassing: de sportieve Audi S6 en S7 krijgen geen benzineversies meer, maar een 3.0 V6 TDI met elektrische compressor.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 april 2019
  • Lancering

Officieel: Audi S6 en S7 worden milde hybride diesels

Tot nu toe had Audi zijn A6 en A7 alleen voorgesteld als brave burgerlijke versies. Nu komen daar de S-versies bij: de S6 en S7 zijn vanaf deze maand te bestellen, zegt de Belgische importeur. De S6 kun je bestellen als berline of als break. Zij kosten respectievelijk € 78.000 en € 80.300. Dan is er de S7 Sportback nog, die minstens € 85.920 kost.

Officieel: Audi S6 en S7 worden milde hybride diesels

Elektrische compressor

Onder de motorkap zit sowieso een dieselmotor. Dat is een 3.0 V6 TDI met 48-voltcircuit en elektrische compressor bovenop de klassieke turbo. Die moet met zijn directe respons het turbogat opvangen. Het totale vermogen bedraagt 349 pk, het koppel 700 Nm. Alles gaat uiteraard via Quattro-vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat naar de vier wielen.

De geëlektrificeerde TDI beantwoordt uiteraard aan de strenge Euro 6d-TEMP-normen. De gecorreleerde NEDC-verbruikscijfers schommelen tussen 6,2 en 6,5 l/100 km, de CO2-uitstoot tussen 164 en 171 g/km.

Officieel: Audi S6 en S7 worden milde hybride diesels

Vierwielsturing

Het koetswerk van de S6 en S7 is uiteraard suggestiever, het chassis werd aangepast. De sportophanging die speciaal voor deze modellen werd ontwikkeld, is 20 millimeter lager op de S6 en 10 millimeter lager op de S7. Optioneel is er een meesturende achteras, een sperdifferentieel met vectoriële koppelverdeling en zijn er keramische remschijven.

2.9 TFSI niet voor Europa

Audi brengt deze S6 en S7 TDI alleen naar het Oude Continent. De Verenigde Staten, Azië en het Midden-Oosten krijgen nog steeds benzineversies. Zij maken gebruik van de nieuwe 2.9 V6 TFSI van 450 pk en 600 Nm.

Officieel: Audi S6 en S7 worden milde hybride diesels

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km