Officieel: de DS 3 Crossback zorgt voor “électricité”

Na de DS 7 Crossback introduceert DS een nieuwe SUV in de vorm van deze 3 Crossback. Zowat tien jaar na het debuut van de DS 3 treedt deze stads-SUV in zijn voetsporen. Tegelijk maakt hij de weg vrij voor elektrificatie bij het premiummerk van PSA.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 september 2018
  • Lancering

Het is typisch voor deze tijden: de compacte driedeurs die als DS 3 door het leven ging wordt een compacte SUV. De naam “Crossback” moet dat in de verf zetten. Toch is er nog een esthetische link tussen de twee: de opwippende lijn ter hoogte van de B-stijl. Springen verder in het oog: de deurklinken die uit het koetswerk schuiven, net als bij een Range Rover Velar.

Ruiten

Binnenin valt het dashboard op door zijn ruitmotief. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal, een 10,3 duim groot en zwevend touchscreen staat bovenop het dashboard. Hoogwaardige materialen als leder, aluminium en alcantara kleden het interieur aan. De DS 3 Crossback krijgt voor het premiumgevoel onder meer nog led-lichten en filehulp.

Groter

De generatiewissel zorgt voor een groeischeut voor de DS 3: hij wordt 12 centimeter langer en heeft voortaan een lengte van 4,12 meter. Dat levert meer plaats op voor de passagiers achteraan. Het koffervolume bedraagt 350 liter.

Elektrisch

In eerste instantie krijgt de DS 3 Crossback de klassieke verbrandingsmotoren van PSA (de PureTech-benzinemotoren en BlueHDi-dieselmotoren), in combinatie met manuele versnellingsbakken en de EAT8-automaat. Eind volgend jaar komt er ook een volledig elektrische versie. Die heet E-Tense en krijgt een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en een batterij van 50 kWh. Dat levert hem een theoretisch WLTP-rijbereik op van 300 kilometer.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km