Officieel: de nieuwe Renault Mégane RS

We hebben er even op moeten wachten, maar de strijd in hot hatch-land wordt weer opengebroken. De nieuwe Renault Mégane RS wacht de zware taak om de grote schoenen van zijn voorganger te vullen.

  • Bervoets Wim
  • 12 september 2017

De vorige Renault Mégane RS kende namelijk heel wat radicale afgeleiden en zette enkele records op de Nürburgring op zijn naam. De vorige generatie van de Clio RS was ook zo’n atleet, terwijl de huidige Clio RS de verwachtingen niet helemaal inlost. Wat gooit deze nieuwe Mégane RS in de strijd?

Alpine

Een 1.8 viercilinder turbobenzine, om te beginnen. Dat blok, dat in een gewijzigde versie ook in de Alpine komt, produceert 280 pk en 390 Nm. De puristen mogen gerust zijn: er is nog steeds een manuele zesversnellingsbak. De EDC-zesbak met dubbele koppeling is ook verkrijgbaar.

Vierwielsturing

Het uitgekiende chassis is altijd een van de sterkste punten van de Mégane RS geweest. Dat lijkt nu niet anders: de 4Control-vierwielsturing maakt voor het eerst zijn opwachting, en klanten krijgen opnieuw de keuze tussen een radicaal Cup-chassis en een comfortabeler Sport-chassis. Toegenomen spoorbreedtes vooraan en achteraan zorgen voor meer grip.

Trophy

De orderboekjes worden geopend vanaf januari 2018. Eind 2018 volgt de eerste radicale variant: de Trophy belooft 300 pk…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km