Officieel: dit is de BMW 8-Reeks Cabrio

Een verrassing is het natuurlijk niet: kort na de lancering van de 8-Reeks Coupé volgt deze 8-Reeks Cabrio. Die wordt begin volgend jaar gelanceerd.

  • Bervoets Wim
  • 02 november 2018
  • Lancering

BMW had het al eerder bevestigd, maar toch is het een primeur: van de vorige 8-Reeks, die ongeveer 20 jaar geleden uit roulatie ging, werd er nooit een cabriolet gemaakt. Dit nieuwe model heeft dus de eer om als eerste 8-Reeks Cabrio door het leven te gaan.

Zelfde motoren

De inspiratie hoeft hij alvast niet ver te zoeken: net als de Coupé maakt deze Cabrio gebruik van de 3.0 zes-in-lijn diesel (in de 840d xDrive), die 320 pk en 680 Nm sterk is, en gekoppeld is aan een achttrapsautomaat. Ook de 4.4 V8 (in de M850i xDrive) van 530 pk en 750 Nm maakt zijn opwachting, eveneens in combinatie met achttrapsautomaat.

Fractie trager

Hoewel de afmetingen dezelfde blijven, brengt het verwijderen van het dak altijd wat extra gewicht met zich mee: het gebrek aan stijfheid moet natuurlijk gecompenseerd worden. Door het gebruik van staal, aluminium en met koolstofvezel versterkt plastic bleef het meergewicht binnen de perken. De 8-Reeks Cabrio accelereert daardoor amper een fractie trager naar 100 km/u dan de Coupé: in 5,2 seconden in de 840d (4,9 seconden in de Coupé) en in 3,9 seconden in de M850i (3,7 seconden in de Coupé).

Stoffen kap

Net als in de 6-Reeks vroeger kiest BMW voor deze 8-Reeks Cabrio voor een stoffen kap in plaats van een stalen dak. De kap vouwt in 15 seconden open of dicht, en dat kan je al rijdend doen tot 50 km/u. De vier zitplaatsen aan boord werden gelukkig behouden, al worden de achterste twee onbruikbaar wanneer je het standaard windscherm installeert. Nekverwarming is een optie. De bagageruimte met het dak gesloten bedraagt 350 liter, en dat is dankzij een neerklapbare achterbank (in 50/50-verhouding) nog uitbreidbaar in het interieur.

De nieuwe BMW 8-Reeks Cabrio wordt gecommercialiseerd vanaf maart 2019.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km