Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Renault vernieuwt zijn kleine SUV. Die wordt flink groter en komt er ook als plug-inhybride.
De markt van de compacte SUV’s draait op volle toeren. Er zijn heel wat modellen die om de aandacht van de consument schreeuwen. Zo ook een van de pioniers, de Renault Captur, die nu vernieuwd wordt. De Captur wordt groter: hij wordt 11 centimeter langer en is nu 4,23 meter lang. Dat is hetzelfde formaat als de VW T-Roc. De nieuwe Peugeot 2008 is nog groter (4,30 meter), maar de Captur heeft een joker: hij beschikt nog steeds over een verschuifbare achterbank, waardoor het koffervolume varieert tot 530 liter met de achterbank rechtop.
Vooraan zien we een dashboard dat zijn inspiratie haalt bij de nieuwe Clio, met een verticaal tabletscherm dat tot 9,3 duim groot is. De klassieke tellers achter het stuur worden vervangen door een multifunctioneel scherm, dat 7 tot 10 duim groot is en waarop de navigatiekaart groot kan worden weergegeven. Het infotainmentsysteem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.
Het motoraanbod van de Captur is uitgebreid. Het begint met de 1.0 driecilinder turbobenzine van 100 pk, die alleen gekoppeld is aan een manuele vijfbak. Dan is er de 1.3 turbobenzine van 130 pk (manuele zesbak of versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten) en 155 pk (dubbele koppeling). Er is ook een dieselmotor: de 1.5 dCi van 115 pk, met manuele zesbak of versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. De nieuwe Captur komt er ook als oplaadbare plug-inhybride, die een 1.6 benzinemotor en elektromotor combineert. Die laatste wordt gevoed door een batterij van 9,8 kWh. Het vermogen vertelt Renault nog niet, wel het rijbereik: 45 kilometer in elektrische modus. De nieuwe Captur wordt eind dit jaar gelanceerd, maar prijzen zijn nog niet bekend.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.