Officieel: het doek gaat van de BMW 8-Reeks

BMW had hem al een tijd aangekondigd, maar nu is het zover: de 8-Reeks is officieel. De grote coupé betekent voor de Duitsers de terugkeer naar de legendarische 8-Reeks.

  • Bervoets Wim
  • 15 juni 2018
  • Lancering

Het is net geen 20 jaar geleden dat de vorige 8-Reeks na een carrière van 10 jaar van het toneel verdween. In 2017 gaf BMW ons al een voorsmaakje van wat diens opvolger moest worden, met de Concept 8. De luxecoupé, die het vlaggenschip van het BMW-gamma moet vormen, wordt vanaf november gecommercialiseerd.

Double bubble

Klanten krijgen een 4,84 meter lange, 1,90 meter brede en 1,34 meter hoge vierzitscoupé, die visueel sterk aanleunt bij de conceptcar die BMW vorig jaar toonde. Een grote voorbumper, breed uitgesmeerd radiatorrooster en toegeknepen led-koplampen (die optioneel van laserverlichting kunnen worden voorzien) zorgen voor de présence op de weg, een laag “double-bubble”-dak, optioneel uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt, en een lang aflopende daklijn leveren een dynamisch silhouet op.

Eigen identiteit

Binnenin is plaats voor vier passagiers. BMW heeft zijn best gedaan om de 8-Reeks visueel te onderscheiden van de rest van het gamma: een nieuw digitaal instrumentenpaneel, strakgetrokken dashboard en hertekende middenconsole moeten in het interieur voor een eigen identiteit zorgen. Dat interieur kan worden voorzien van alle luxe: van verwarmde en gekoelde zetels over een geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins tot het draadloos opladen en naadloos verbinden van je smartphone om van de 8-Reeks een geconnecteerd epicentrum te maken.

Twee motoren

Onder de motorkap voorziet BMW voorlopig twee motoren: een benzine en een diesel. De M850i krijgt een volledig nieuwe generatie van BMW’s 4,4 liter grote V8 onder de kap. Die is goed voor 530 pk en 750 Nm, en stuwt de 8-Reeks in 3,7 seconden naar 100 km/u. Hij is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het vermogen wordt standaard via een achttrapsautomaat en de vier wielen aan de grond gezet.

De 840d gebruikt de 3 liter grote zescilinder-in-lijn. Die levert op zijn beurt 320 pk en 680 Nm, en zet een sprintcijfer neer van 4,9 seconden naar 100 km/u. Ook hij is begrensd op 250 km/u, gebruikt een achttrapsautomaat en xDrive-vierwielaandrijving om zijn vermogen op het asfalt over te brengen.

Vierwielsturing

De ingenieurs hechtten naar eigen zeggen vooral belang aan rijdynamiek, zonder het comfort van deze 1,9 ton zware coupé uit het oog te verliezen. De 8-Reeks krijgt daarom standaard vierwielsturing en continu adaptieve dempers. Optioneel kan de M850i, die de sportiefste versie moet worden vergeleken met de 840d als kilometervreter, worden uitgerust met actieve antirolstangen. Remmen uit koolstofvezel voorziet BMW niet, wel stevigere M Sport-remmen.

Veiligheid

Op vlak van veiligheid is de BMW 8-Reeks voorzien van alles wat de Duitsers te bieden hebben: een adaptieve snelheidsregelaar met aanrijdingswaarschuwing en noodremhulp, rijstrookwaarschuwing en fileassistentie, en de nodige camera’s en parkeerhulp. Sensoren voor allerlei maneuvers zorgen ervoor dat het koetswerk van deze 8-Reeks krasvrij moet blijven.

Prijzen

De prijzen van deze nieuwe coupé worden later bekendgemaakt. Dat er een cabriolet en M8 komen, staat vast, in de wandelgangen wordt er ook gewag gemaakt van een vierdeurscoupé van deze 8-Reeks.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km