Officieel: nieuwe Range Rover Evoque gaat Velar achterna

In Londen heeft Land Rover de nieuwe Range Rover Evoque voorgesteld. De nieuwe Evoque neemt de strakke stijl over van de grotere Velar en krijgt bij zijn debuut een milde hybride. Een plug-inhybride volgt later.

  • Bervoets Wim
  • 23 november 2018
  • Lancering

De vorige Range Rover Evoque was een succesverhaal voor de Britten. Geen wonder dus dat ze voor deze volledig nieuwe compacte SUV op veilig spelen: in profiel is hij volledig herkenbaar als Evoque, terwijl hij stijlelementen krijgt van de grotere Range Rover Velar. De lichtblokken vooraan en achteraan sluiten mooi aan bij de rest van het Land Rover-gamma, de deurgrepen zinken net als bij de Velar in het koetswerk.

Meer ruimte

Met een lengte van 4,37 meter en een hoogte van 1,65 meter blijven de afmetingen van de meest compacte Land Rover grotendeels ongewijzigd, maar de Britten zeggen een nieuw platform met 21 millimeter langere wielbasis te gebruiken dat meer binnenruimte moet opleveren. Voor de passagiers achteraan, maar ook voor de koffer: die is voortaan 591 liter groot, en 1.383 liter met de achterbank neergeklapt.

Digitale tijdperk

Binnenin zet de digitalisering van het Land Rover-gamma zich door: de Evoque maakt net als de Velar en de grootste Range Rovers gebruik van twee digitale schermen van 10 duim groot. Het bovenste scherm bedient het infotainmentsysteem, het onderste de comfortfuncties. Ook het instrumentenpaneel is digitaal. Een “ClearSight”-achteruitkijkspiegel projecteert het beeld van achter de auto op de achteruitkijkspiegel in het interieur wanneer je zicht beperkt wordt. Eventueel kun je ook via camera’s ‘door’ de motorkap kijken als je door een smalle doorgang of off-road manoeuvreert.

Milde hybride

Onder de motorkap start de nieuwe Evoque met zes motoren: drie benzines en drie diesels. Later volgt er nog een plug-inhybride, die gecombineerd wordt met een driecilinder. De motoren bij de lancering zijn allemaal twee liter grote viercilinders uit Jaguar Land Rovers Ingenium-familie. Alle blokken, op de basisdiesel met voorwielaandrijving en manuele bak na, zijn voorzien van vierwielaandrijving en een zogenaamde mild hybrid-aandrijving, die energie oplaadt bij het afremmen en de motor vroeger uitschakelt, en die diezelfde motor ondersteunt bij het accelereren.

De basisdiesel is 150 pk sterk, en verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving. Met voorwielaandrijving is hij gekoppeld aan een manuele zesbak en doet hij het dus zonder mild hybrid-aandrijving, met vierwielaandrijving is hij gekoppeld aan een negentrapsautomaat (net als de rest van het motorgamma). Daarboven zijn er nog diesels met 180 en 240 pk. Het benzineaanbod begint bij een versie van 200 pk, gevolgd door krachtigere motoren met 250 en 300 pk. Alle vierwielaangedreven motoren hebben Land Rovers Terrain Response 2-aandrijfsysteem voor off-roadgebruik.

Prijs

De nieuwe Range Rover Evoque kan vanaf nu besteld worden en heeft een basisprijs van € 38.600.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km