Officieel: Nieuwe Skoda Superb laat je hart sneller slaan

De laatste jaren kocht je een Skoda met je verstand. Rationeel klopte het plaatje helemaal, maar de keerzijde van de medaille was dat hij even droog was als Philippe Geubels wanneer die het over zijn vrouw had. Maar het lijkt er sterk op dat de derde generatie Superb deze ban zal doorbreken.

  • Wouters Bruno
  • 19 februari 2015

Om de nieuwe Superb-lichting voor te stellen pakte Skoda in Praag groots uit. Het onderstreept nog maar eens het belang van dit model. Alle ogen waren op de Skoda gericht en die bracht het er uitstekend van af.


Emotie

Ja, emotie bij een Skoda, het kan en het staat ‘m als gegoten. De vormen van het koetswerk zijn prominenter, scherper en vastberaden. Aan de binnenkant heerst dan weer wel de volledig rationele benadering. Het interieur is het grootste in zijn segment, de koffer biedt een zeer groot volume van 625 liter en onder de motorkap zorgen de nieuwe Euro 6-motoren ervoor dat het verbruik tot 30% zakte, wat bij de GreenLine-versie resulteert in een uitstoot van 95 gr CO2/km.

Ook het ’Simply Clever’-sfeertje is nooit ver weg. Wat denk je van twee paraplu’s die geïntegreerd zijn in de voordeuren, de achterklep die elektrisch opent na een voetbeweging onder de bumper, een ijskrabber in de brandstofklep en een LED-zaklamp in de koffer, houders voor tablets, en een USB en 230V-aansluiting? En dat zijn maar een deel van de praktische oplossingen.


MQB
De nieuwe Superb is gebouwd op het MQB-platform van de VW-groep. MQB staat voor Modularer Quer Baukasten en het is een flexibel technisch voertuigplatform waarbij wielbasis, spoorbreedte, wielgrootte en zitpositie variabel zijn. Het wordt gebruikt als basis voor een groot aantal modellen én merken van de Volkswagen-groep.

Dat betekent dat de wielbasis van nieuwe Superb 80 mm langer is, terwijl zijn overhang vooraan 61 mm korter werd. In totaal groeide deze Skoda met 28 mm in de lengte en 47 mm in de breedte, maar het koetswerk verpakt die afmetingen erg elegant door z’n strakke plooien in de motorkap, de geaccentueerde wielkasten en vastberaden lichtunits. 

Aan de binnenkant ging ook het interieur er op vooruit met een onuitgegeven hoeveelheid ruimte voor de passagiers en extra zorg om het de inzittenden naar wens te maken: airco met drie klimaatzones, de passagierstoel is via de achterkant instelbaar, geïntegreerde voetsteunen en een erg volledig infotainmentsysteem van de laatste generatie met internetverbinding.


De beste van de groep
Onder het koetswerk zitten de laatste technologische Duitse ontwikkelingen: Dynamic Chassis Control waarmee je een eigen ‘set-up’ van de wagen kunt kiezen (van comfortabel tot sportief), een elektronische sperdifferentieel, Lane Assist dat het onbedoeld overschrijden van wegmarkeringen voorkomt, een automatisch noodremsysteem, Adaptive Cruise Control, een fileassistent die rijden in de file minder vermoeiend maakt, een dode-hoek-detector, een systeem dat vermoeidheid bij de bestuurder opmerkt, een systeem dat verkeersborden herkent, automatische lichten, bandendruksensoren en dan zijn we er nog vergeten…

Ook bij de motoren is Skoda niet zuinig geweest met nieuwigheden. Je zal de keuze hebben uit acht nieuwe Euro 6-motoren: vijf TSI benzineblokken en drie TDI diesels. De vermogens variëren van 120 tot 280 pk. Vier van hen kunnen worden gekoppeld aan een integrale Haldex-aandrijving. Ten opzichte van de vorige generatie steeg de performantie met 10 tot 20% terwijl het gemiddeld verbruik met 30% daalde. Ook het gewicht ging naar omlaag (- 75 kg).

De nieuwe Superb is een veelbelovende wagen geworden die zijn plaats in de geschiedenis van het Tsjechische merk dat in 1907 werd opgericht, zeker verdient.

Waar moeten de high end wagens zich nu mee gaan onderscheiden?

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Skoda.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km