Ontwerper Seat IBe aan het woord

  • Piette François
  • 03 maart 2010

Volledig onverwacht en zonder er op de stand veel ruchtbaarheid aan te geven, heeft Seat in Genève de IBe voorgesteld. Onze landgenoot Luc Donckerwolke tekende voor dit sprankelende ontwerp van een elektrische stadsauto. Hij geeft een woordje uitleg over zijn creatie en de toekomst van de auto in het algemeen.

Elektrische auto = rijplezier?

“Bij het ontwerpen van een traditionele auto ben je aan allerhande voorwaarden gebonden. Je moet plaats voorzien voor de motor, de aandrijving en ga zo maar verder. Kortom, het is complex om alle onderdelen kwijt te kunnen in het koetswerk. Je moet dus heel wat compromissen sluiten en bent soms verplicht bepaalde ideeën te laten varen. De komst van de elektrische aandrijving creëert talloze nieuwe mogelijkheden, omdat het gemakkelijker is de onderdelen te verdelen.”
Volgens Luc Donckerwolke vormt de elektrische auto de terugkeer van het rijplezier. Hij voegt eraan toe dat we eindelijk moeten ophouden de auto met alle zonden van Israël te beladen. De inspanningen van de laatste jaren hebben de uitstoot van schadelijke gassen sterk verminderd en de auto is zeker niet de meest vervuilende sector. “We willen een positieve boodschap brengen. De auto mag weer meer op de emoties spelen, mooier worden en verschillend zijn.”

De hybride, « het slechtste compromis »

Luc Donckerwolke is helemaal niet gewonnen voor de hybride aandrijving. “De hybride zadelt ons op met alle nadelen van de thermische en de elektrische motoren, zonder dat we van de voordelen kunnen genieten.” Donckerwolke wil terug naar de essentie en ziet rijhulpsystemen liefst verdwijnen. “Ze zijn frustrerend en verminderen de verantwoordelijkheidszin. De bestuurder moet zijn auto kunnen voelen. Hij zit immers niet achter het stuur van een Play Station.”

IBe

‘IB’ staat voor Iberia en ‘e‘ elektrisch. De auto heeft niets van doen met de show-cars met een artificieel uiterlijk, even spectaculair als onrealistisch. De designer wou een auto ontwerpen die klaar is voor de productie, ook al is daar (voorlopig?) nog geen sprake van. ‘Less is more’ luidt het credo. De lijnen zijn eenvoudig en vloeiend. De 3,78 meter lange 2+2-coupé wordt aangedreven door een elektrische motor met 68 pk en 200 Nm. Indien nodig kan het vermogen opgedreven worden tot 102 pk. Samen met het gewicht van ongeveer een ton maakt dat een spurt van 0 naar 100 km/u in 9,8 seconden en een topsnelheid van 160 km/u mogelijk.


 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Seat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km