Opel Ampera: definitieve versie in Genève

  • Piette François
  • 04 maart 2011

Opel maakt van het salon van Genève gebruik om de definitieve versie van de Ampera te onthullen. Na meerdere prototypes laat de elektrische berline met verlengde autonomie eindelijk zijn ware gedaante zien.

Hybride die er geen is

Hoewel hij over een verbrandings- en elektromotor beschikt, noemt Opel de Ampera geen hybride. De verbrandingsmotor dient alleen om de batterijen weer op te laden en drijft nooit de wielen aan. De elektromotor is behoorlijk krachtig: 150 pk en 370 Nm.

40-80-500

De elektrische energie wordt opgeslagen in lithium-ionbatterijen die een autonomie van 40 tot 80 km leveren, naargelang een heleboel factoren zoals de rijstijl, de verkeerssituatie en de temperatuur. Eens de reserves uitgeput zijn, springt de verbrandingsmotor in actie en verhoogt de autonomie tot 500 km. Tot zover de theorie.

Vier rijmodi

Met een knop kun je kiezen tussen de modi Normal, Sport, Mountain en Hold-charge, die het energieverbruik afstemmen op het type weg en de omstandigheden.

De modus Normal is de standaardinstelling van de Ampera en wordt het vaakst gebruikt om een maximale doeltreffendheid te bereiken. Zodra de batterij op hun laagste niveau staan, neemt de verbrandingsmotor over. De Ampera herlaadt ook door bewegingsenergie te recupereren. 

De Sport-modus verhoogt de respons van het gaspedaal, zonder evenwel meer vermogen te leveren.

De Mountain-modus past het systeem aan voor voldoende vermogen in bergachtige gebieden, zodat de prestaties van de auto niet in het gedrang komen. Selecteer je deze modus voor je aan een steil parcours begint, dan herlaadt de verbrandingsmotor de batterij zodat er voldoende energie is als de weg steil wordt.

De modus Hold-charge schakelt onmiddellijk de elektromotor uit om de lading van de batterij op te sparen, bijvoorbeeld om later te gebruiken in de stad.

De prijzen van de Ampera beginnen bij 42.900 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Opel.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km