Opel Antara : niet zo origineel als zijn concept

  • Piette François
  • 10 mei 2006
De Antara, de nieuwe cross-over van Opel, zal op het salon van Parijs voorgesteld worden ( 30 september tot 15 oktober ). Deze vijfdeurs SUV met vierwielaandrijving is lang niet zo futuristisch als de Antara GTC dat in Frankfurt werd voorgesteld. Hij ziet er eerder klassiek uit, maar daarom ook niet minder interessant met zijn hoog radiatorrooster en gespierd voorkomen.
Polyvalent
De Antara speelt zonder twijfel in op het imago van een robuuste auto voor de avonturier. De bodemvrijheid is niet onbelangrijk, hij heeft wielen van grote afmeting en enkele elementen om het koetswerk te beschermen. Deze nieuwe Opel is 4,57 m lang, 1,85 m breed en 1,70 m hoog. Niet al te groot dus. De keuze van de gebruikte technologieën en technieken maakt hem gelijk ook praktisch en polyvalent. Zo maakt hij bijvoorbeeld gebruik van de specifieke Mc Pherson ophanging die ook gebruikt wordt voor de Vectra en de Signum.
Motor
Het is wel duidelijk dat de Antara vooral voor het baangebruik zal ingeschakeld worden. Daarom heeft Opel er ook voor gekozen om de Antara uit te rusten met dwarsliggende motoren, en de techniek van 4 kleppen per cilinder toe te passen. Bovenaan het lijstje staat een V6 benzinemotor van 3,2 liter. Deze is goed voor een vermogen van 224 pk (165 kW ). Voor het gemak werd hij gekoppeld aan de sequentiële ActiveSelect versnellingsbak. De andere benzinemotor is een viercilinder van 2,4 liter met 141 pk ( 104 kW ) met dubbele nokkenas. Tot slot is er de dieselversie. Hier gaat het om een common rail dieselmotor van 2 liter met 150 pk ( 110 kW ), deze kan ook aan de ActiveSelect gekoppeld worden, of aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen.
Integraal
Deze SUV kan nochtans het asfalt naast zich neerleggen. De Antara bezit trouwens een zogenaamde intelligente vierwielaandrijving. Dit systeem speelt wanneer nodig in op de vier wielen van de Opel. Dit laat toe, volgens Opel, om de voordelen van een voorwielaandrijving te koppelen aan die van een vierwielaandrijving. Om dat te kunnen maakt hij gebruik van een elektrisch gestuurd en hydraulisch differentieel, voor de juiste verdeling van het koppel op de voor en achterwielen.
Elektronisch
De manier waarop de Antara zich gedraagt, wordt ook beïnvloed door heel wat elektronische hulpmiddelen, vooral op het gebied van de veiligheid. Zo zijn de ABS en de ESP volledig geïntegreerd in de vierwielaandrijving. Ook het remsysteem HBA (Hydraulic Brake Assist) zit aan boord, nuttig bij een noodrem. Een actief systeem om te vermijden dat de auto overkop zou gaan, ARP (Active Rollover Protection), en de hulp bij het afdalen DCS (Descent Control System) zijn ook van de partij. Het stabilisatiesysteem voor de aanhangwagen TSA (Trailer Stabilization Assist) is ook verkrijgbaar in optie. De zithoogte is goed hoog, en de centrale console blijft Opel trouw. Net zoals de kenmerkende nerf op de motorkap.

Bron : Opel
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km