Opel en BASF ontwikkelen nieuwe remvloeistof

  • Piette François
  • 01 juni 2001
Opel en BASF hebben met succes een tweejarig gezamenlijk ontwikkelingsprogramma afgerond. Het resultaat is een nieuwe remvloeistof waarmee alle functies van het ESP elektronisch stabiliteitsprogramma betrouwbaar blijven werken, zelfs bij uitzonderlijk lage temperaturen. De innoverende nieuwe remvloeistof, die de naam “Hydraulan® 404” kreeg, behoudt een voldoende lage viscositeit, zelfs bij buitentemperaturen tot –25 °C, zodat de doorstromingseigenschappen altijd behoorlijk blijven en het opbouwen van remdruk niet meer tijd vergt dan normaal. Dit is een belangrijke stap vooruit voor auto’s met ESP, het elektronisch stabiliteitsprogramma dat door het gecontroleerd uitoefenen van remkracht op de afzonderlijke wielen eventuele over- of onderstuurneigingen compenseert. Dankzij de nieuwe vloeistof blijft dit systeem namelijk perfect functioneren bij zeer lage temperaturen. Veeleisende tests in ongunstige omstandigheden “Hydraulan® 404” werd voor het eerst in de praktijk getest in het kader van doorgedreven winterproeven op Opels testcircuit in Arjeplog, in het noorden van Zweden, niet ver van de noordpoolcirkel. Deze uitvoerige tests omvatten bewust uitgelokte lastverschuivingen waarbij de grenzen van de wegligging in de bochten werden verkend, veranderingen van rijvak op sneeuw en ijs tijdens acceleraties en remmanoeuvres en diverse andere manoeuvres op oppervlakken met variabele bandengrip. De resultaten worden samengevat door Herbert Riewoldt, Chassis Development Engineer bij Opel: “Er deden zich geen storingen voor in de werking van het ESP – zelfs niet bij extreem lage temperaturen tot –40 °C.” Dit testprogramma in het hoge Noorden werd voorafgegaan door een lange reeks proeven in de laboratoria van BASF en van het International Technical Development Center (ITDC) van Opel in Rüsselsheim, Duitsland. Bijzonder veel aandacht werd besteed aan veranderingen in de viscositeit bij diverse temperaturen. Dit is een ontzettend belangrijke factor, aangezien conventionele remvloeistoffen de eigenschap vertonen minder vloeibaar te worden naarmate de temperatuur daalt. In normale omstandigheden kan binnen ongeveer 300 milliseconden remdruk op het wiel worden opgebouwd. Bij –25 °C wordt die tijdsduur echter verdubbeld tot 600 milliseconden. Met “Hydraulan® 404” in de remcircuits wordt de aanspreektijd echter niet langer. Intelligente chemische formule Hoewel het product samengesteld is om de ideale viscositeit te behouden, heeft “Hydraulan® 404” het hoge natte kookpunt van 173 °C. Dit is belangrijk, want zelfs moderne remsystemen kunnen niet verhinderen dat een zekere hoeveelheid water in de vloeistof belandt. Remvloeistoffen op basis van polyglycolether, zoals “Hydraulan® 404”, bieden echter het voordeel het binnenkomende water te kunnen binden zodat het niet bevriest. Dit zogeheten hygroscopische effect voorkomt tevens de vorming van waterdamp, met andere woorden stoom, bij temperaturen niet hoger dan 100 °C. De optimalisering van de viscositeit gaat normaal gepaard met een lager nat kookpunt, maar met “Hydraulan® 404” doet zich geen probleem voor met tegenstrijdige objectieven. Dr. Uwe Fidorra, Technical Marketing Manager for Automotive Chemicals bij BASF, merkt op: “Moderne remvloeistoffen zijn voorbeelden van “intelligente chemie”, en kunnen ogenschijnlijk onverenigbare eigenschappen combineren.” Eén van de belangrijkste aspecten van het werk van de verschillende ontwikkelingsteams bij Opel is de ontwikkeling van remsystemen die berekend zijn op de almaar strengere eisen van het moderne verkeer. Belangrijke ontwikkelingen op dit vlak zijn remleidingen met grotere dwarsdoorsnede en geoptimaliseerde doorstromingseigenschappen, die langs de kortste weg van één punt naar een ander lopen, en remzuigers van synthetisch materiaal die de effectieve remtemperatuur met maar liefst 15 °C kunnen verlagen. Deze oplossingen worden overigens gebruikt op de Opel Astra, de eerste in Duitsland ontwikkelde auto die ermee is uitgerust. Bron : Opel
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km