Opel Sequel : deze wagen zal z’n sporen nalaten

  • Piette François
  • 13 januari 2005
General Motors stelt op het Salon van Detroit een reeks nieuwe technologie voor en dit in de vorm van de Sequel. De technologieën waarmee de Sequel is uitgerust kenden een snelle ontwikkeling waardoor GM in minder dan drie jaar tijd de autonomie kon verdubbelen en de acceleratietijd van 0 tot 100 km/u kon halveren in vergelijking met de huidige brandstofcelvoertuigen. Thermische prestaties Deze wagen is een eerste stap in de richting van de grote doelstelling van GM : de ontwikkeling van een brandstofcelaandrijving voor 2010. De Sequel, die qua grootte vergelijkbaar is met een Cadillac SRX, puurt een maximale autonomie van 480 km uit zijn waterstofvoorraad en accelereert in minder dan 10 seconden van 0 tot 100 km/u. De huidige generatie brandstofcelvoertuigen heeft een autonomie van 270 tot 400 km en accelereert in 12 tot 16 seconden van 0 tot 100 km/u, naar gelang een batterij gebruikt wordt of niet. De topsnelheid van deze wagen bedraagt 145 km/u. De brandstofcellen en de vermogensmodule van de Sequel werden door GM-ingenieurs ontwikkeld in het Amerikaanse Honeoye Falls (New York). Een beetje technisch De vermogensmodule bestaat uit de eigenlijke brandstofcellen, de waterstof- en luchtverwerkingssubsystemen, het koelsysteem en het distributiesysteem met hoog voltage. Deze module levert een vermogen van 73 kW met hoog voltage voor de elektrische tractiemotoren, de hulpsystemen (zoals verwarming, ventilatie en airconditioning), de elektronica en de batterij zelf. Een andere revolutie betreft de elektronische bedieningen van de Sequel. In de Sequel worden de traditionele mechanische rijsystemen immers vervangen door elektronische technologie om zo de remprestaties, de acceleraties en het weggedrag te verbeteren. Skateboard In de Sequel wordt zowat het hele aandrijfsysteem verpakt in een 28 cm hoog «skateboardchassis». De Sequel is de voorbode van een wagen die in de toekomst op bijna alle vlakken beter zal zijn – sneller, met meer grip, gemakkelijker om mee te rijden, gemakkelijker om te bouwen, veiliger en met waterdamp als enige emissie. Door een elektromotor te plaatsen in de naaf van elk achterwiel, stijgt het koppel met 42 procent bij het wegrijden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km