Opgelet: vanaf 1 januari heeft Brussel een lage-emissiezone!

Wie op of na 1 januari met zijn oude auto naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest rijdt, checkt beter even zijn inschrijvingsgewest. Na Antwerpen is Brussel namelijk de tweede stad in ons land die een lage-emissiezone invoert.

  • Bervoets Wim
  • 29 december 2017

Staat je auto op de lijst van voertuigen die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest niet meer binnen mogen, dan riskeer je binnenkort een boete van € 350. De hoofdstad laat weten eerst een overgangsperiode van negen maanden in te voeren waar er alleen waarschuwingen worden uitgedeeld.

Waar bevindt de zone zich?

De lage-emissiezone strekt zich uit over heel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het gewest installeerde al 90 intelligente camera’s die overtredende voertuigen moeten betrappen. Dat netwerk wordt stelselmatig uitgebreid naar meer dan 200 camera’s.

Voor wie is de lage-emissiezone bedoeld?

Voor alle voertuigen die op benzine, diesel of lpg rijden. Het gaat dus om auto’s, bestelwagens tot 3,5 ton (categorie N1 op het inschrijvingsbewijs), bussen en autocars. De regeling geldt ook voor buitenlandse voertuigen. Bromfietsen en motoren, vrachtwagens van meer dan 3,5 ton (categorie N2 en N3), landbouwvoertuigen en oldtimers met een O-plaat die ouder dan 30 jaar zijn, vallen niet onder de nieuwe regeling.

Hoe weet ik of ik moet betalen?

Het onderscheid wordt gemaakt op basis van de uitstoot van je voertuig. Het criterium dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gebruikt, is de euronorm. Die vind je terug op het inschrijvingsbewijs van je auto. Rij je met een dieselmotor die nog geen euronorm heeft of de Euro 1-norm heeft, dan mag je het gewest niet meer binnen. Vanaf 2019 wordt die grens voor diesels op Euro 2 gelegd, en mogen ook benzinemotoren tot en met Euro 1 Brussel niet meer in.

Kan ik Brussel toch binnen als mijn auto niet aan de norm voldoet?

Je kunt op voorhand een dagpas aanvragen, maar dat kan je maximum acht keer per jaar doen. Die dagpas moet je in elk geval op voorhand aanvragen. De dagpas zou € 35 kosten en is beschikbaar vanaf de zomer 2018.

Waar vind ik meer informatie?

Meer details over de lage-emissiezone en de criteria vind je op de website van de Brusselse lage-emissiezone.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km