Opmerkelijk: door de nieuwe WLTP-procedure heeft Audi geen plug-inhybride meer

Het lijkt wel de omgekeerde wereld. Door de nieuwe WLTP-homologatieprocedure heeft Audi vandaag geen plug-inhybrides meer in zijn catalogus. Nochtans neemt de vraag naar dergelijke modellen toe.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 november 2018

Alternatieve aandrijflijnen winnen langzaam maar zeker terrein. In het derde kwartaal van 2018 nam het aandeel van plug-inhybrides volgens de Europese autoconstructeursvereniging ACEA bijvoorbeeld met 37,1 procent toe tegenover het derde kwartaal van 2017. Die vooruitgang is onder meer toe te schrijven aan de nieuwe WLTP-normen die op 1 september in werking traden en de traditionele verkoop wat op zijn kop hebben gezet.

Maar pech voor Audi: de Duitse constructeur kan op dit moment niet profiteren van de toegenomen interesse in plug-inhybrides. Voor de invoering van de WLTP-normen had het merk twee plug-inhybrides in zijn catalogus, maar nu mag het die niet meer verkopen.

Complexe procedure

De WLTP-normen zorgden er namelijk voor dat heel wat constructeurs de verkoop moesten staken van modellen of versies die einde carrière waren. Een bestaand model opnieuw homologeren kost namelijk geld en tijd als er heel wat technische wijzigingen nodig zijn, en de late reacties van constructeurs zorgden vaak voor lange procedures.

Meestal zijn het sportversies als de Opel Corsa OPC of Peugeot 208 GTi die discreet uit de catalogus verdwenen, maar soms ook ‘groenere’ modellen. Zoals bij Audi: de Belgische importeur bevestigde alleszins dat de plug-inhybride modellen A3 Sportback e-tron en Q7 e-tron op dit moment wegens homologatieredenen niet meer verkrijgbaar zijn.

Terugkeer in 2019

Het gaat echter niet om een voortijdig pensioen, zelfs niet voor de ‘oudere’ A3 Sportback e-tron. Importeur D’ieteren bevestigde dat de huidige generatie van de Q7 e-tron en A3 Sportback e-tron in 2019 terugkeren. De A3 Sportback e-tron zal echter geen grote technische wijzigingen meer ondergaan (die zijn voor de volgende generatie), de Q7 e-tron krijgt de nodige veranderingen bij zijn nieuwe homologatie.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km