Peugeot 9X8: de hybride hypercar van de Leeuw

De nieuwe hypercar van Peugeot combineert een 2.6-V6 biturbo van 680 pk met een elektromotor van 200 kW (272 pk). Volgend jaar mag hij naar verwachting voor het eerst brullen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 juli 2021
  • Divers

Peugeot 9X8: de hybride hypercar van de Leeuw

Peugeot Sport kondigt officieel zijn wapen aan voor het Wereldkampioenschap voor uithoudingsraces (WEC) van de FIA in 2022. Hij volgt de Peugeot 905 en 908 op, die de 24 Uur van Le Mans wonnen in respectievelijk 1992 en 1993, en in 2009.

Peugeot 9X8: de hybride hypercar van de Leeuw

Uiterlijk wordt de 9X8 naast de lichtgevende klauwen als knipoog naar de productiemodellen van Peugeot gekenmerkt door het gebrek aan een achtervleugel. Boven de brede diffuser achteraan staat trouwens met een knipoog geschreven “We need no rear wing” (“Wij hebben geen spoiler nodig”), zo laat Peugeot weten.

Peugeot 9X8: de hybride hypercar van de Leeuw

Voor Jean-Marc Finot, Directeur van Stellantis Motorsport, “is de afwezigheid van een spoiler achterop de Peugeot 9X8 een teken van grote innovatie. We halen hier qua aerodynamica een technische efficiëntie die ons toelaat om dit hulpmiddel achterwege te laten.”

Peugeot 9X8: de hybride hypercar van de Leeuw

Voor de aandrijving ligt achterin een 2.6-V6 biturbo van 500 kW (680 pk) en voorin een elektromotor/generator van 200 kW (272 pk). Het geheel wordt aangevuld met een sequentiële zevenversnellingsbak en een batterij van 900 volt.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km