Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Na een vorige episode met een diesel keert Peugeot in 2022 terug naar het uithoudingsracen met een hybride bolide in de categorie Hypercar.
De verbrandingsmotor is “100% made by Peugeot Sport”, zo zegt de Franse autobouwer nadrukkelijk. Het is een biturbo-V6 van 2,6 liter die 680 pk ontwikkelt. De 165 kilo zware zescilinder wordt achter de coureur ingeplant en drijft de achterwielen aan.
Deze verbrandingsmotor wordt bijgestaan door een elektromotor van 200 kW (272 pk) op de vooras. Die laatste drijft enkel de voorwielen aan wanneer het reglement dat toelaat (doorgaans boven de 120 km/u) om de acceleraties te verbeteren en vierwielaandrijving te bieden.
Verder verklapt Peugeot ook een paar details van de batterij, die is ontwikkeld in samenwerking met Saft, een dochterbedrijf van Total. Zo heeft de accu een zeer hoge spanning van 900 volt.
Voor de race wordt de batterij tot 100 procent opgeladen via een hybride systeem dat aan het stopcontact kan worden opgeladen. Op het circuit kan de batterij enkel stroom terugwinnen door remenergie te recupereren.
“De grootste uitdaging – de intelligentie van de discipline – is om de energie uit de batterij zo goed mogelijk te benutten. Daarvoor hebben we accu’s nodig die heel snel kunnen opladen, cellen met een groot opslagvermogen en, tegelijk, een geheel dat het maximumvermogen zo snel mogelijk kan afgeven,” vertelt Kamen Nechev, Chief Technology Officer bij Saft.
De Franse hypercar begint eind 2021 op het circuit te rijden.De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...