Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
En hij moedigt Europa aan om verbrandingsmotoren vaarwel te zeggen.
Markus Duesmann, die sinds 1 april 2020 aan het hoofd staat van Audi, laat geen kans onbenut om te benadrukken dat hij voor de ontwikkeling van batterij-elektrische voertuigen is. Een mening die ingaat tegen de positie die andere CEO’s uit de autosector innemen, waaronder Carlos Tavares (Stellantis), die tegen het verbod op verbrandingsmotoren in 2035 is. Die beslissing nam de Europese Commissie in juli 2021.
De juiste keuze maken voor de toekomst, dat is de uitdaging waar alle autobouwers vandaag mee af te rekenen krijgen. En vergissingen worden kunnen duur te staan komen, wetende dat er momenteel miljarden euro’s geïnvesteerd worden in de transitie van de hele sector. Op dat vlak kiest de Volkswagen-groep (waar Audi deel van uitmaakt) voor een 100% batterij-elektrische aanpak.
En Markus Duesmann benadrukt dat nu nog eens door de plug-in hybride technologie te verketteren. Een technologie die volgens hem maar een overgangsoplossing is: “Volgens ons moet de Duitse auto-industrie alle inspanningen toespitsen op elektromotoren en batterijen voor de individuele mobiliteit, net omdat zo’n grote investeringen nodig zijn om de nodige laadinfrastructuur uit te bouwen. Ik engageer me ten volle om van deze technologie de evidente keuze te maken. Dat is waarom ik ook voorstander ben van de progressieve afschaffing vanaf eind dit jaar van de aankooppremie voor plug-in hybride voertuigen.” Daarnaast is Duesmann ook niet echt voorstander van synthetische brandstoffen.
De baas van Audi spreekt daarmee zijn steun uit voor een beslissing van de Duitse minister van economie, die eind dit jaar de aankooppremie voor plug-in hybrides wil afschaffen. Maar hij vraagt ook dat de prijs van brandstoffen niet langer “artificieel verlaagd” worden, omdat dat niet “het reële objectief ondersteunt om fossiele brandstoffen te sparen”. Een duidelijke en relatief nieuwe positie in een sector waarin heel wat toplui zich duidelijker uitspreken voor nevenoplossingen zoals synthetische brandstoffen of waterstof.
Alleen de toekomst zal uitwijzen welke autogroepen de juiste keuzes gemaakt hebben!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...