POGEA Corvette: ben jij zoals wij?

  • Wouters Bruno
  • 09 februari 2012

Is politieke correctheid niet aan jou besteed? Laten de Berlingo of de up! je helemaal koud en verafschuw je de 'perfecte' Duitse berlines? Vlucht je liever voor de liefhebbers van identiek gerestaureerde oldtimers? En denk je net als wij dat een Ferrari 458 alleen goed is voor dameskappers? Wij hebben een auto gevonden die je zeker zal bevallen!

Moderne techniek

Wat denk je ervan om al die ja-knikkers lik op stuk te geven met een Corvette uit 1959? Pas op, geen exemplaar met nog een origineel overdrukplaatje op de radiator, trommelremmen of een 4.6 V8 die niet verder geraakt dan 300 SAE pk's.

Neen, wat wij voorstellen is een Corvette uit 1959 met op-en-top moderne onderdelen: een nieuw buizenonderstel met moderne ophanging en remmen en een 6.2 Corvette LS3-blok. POGEA Racing sleutelde aan dit blok en voerde het nog op. In de Corvette C6 levert het "slechts" 436 pk, maar dankzij betere nokkenassen, nieuwe injectoren en een uitlaat die vrijer ademt (Edelbrock-spruitstuk met inox en slechts twee dempers) haalt de Corvette 59 maar liefst 485 pk. De verhouding tussen het gewicht en het vermogen is bovendien aantrekkelijker (2,3 kg/pk).

Dit niet zo bescheiden vermogen wordt via een manuele vijfbak en een keramische koppeling op de wielen overgebracht. 'Onze' Corvette spurt in 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 288 km/u. Om veilig tot stilstand te komen, zien we geventileerde en geperforeerde schijven (330 mm vooraan, 300 mm achteraan) met zes (vooraan) of vier pistons (achteraan). Het orgelpunt zijn de wielen: 9.5x18 vooraan en 12x19 op de achteras. De banden zijn Bridgestones 265/40 R 18 en 305/30 R 19. Die krijg je niet in het koetwerk met halve maatregelen. De Corvette kreeg 37 cm dikkere heupen.

De POGEA Corvette ziet er weelderig uit in zijn rood-witte kleedje en herhaalt dat kleurenschema in het ouderwetse interieur, met als enige anachronismen de Cobra-zetels, het Vallelunga-stuur, een Alpine-geluidsinstallatie, airconditioning en stuurbekrachtiging. Ik ben al helemaal verleid! Hoeveel hij kost? 225.000 euro. Verdorie!

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Pogea Racing.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km