Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is ongetwijfeld de versie waar de echte Porsche-liefhebbers het meest op zitten te wachten: de radicaal sportieve GT3. Die naam staat voor een 911 tjokvol technologie uit de autosport maar die wel nog steeds op de openbare weg mag rijden.
Naast zijn kenmerkende stroomlijnhulpmiddelen en geperfectioneerde ophanging onderscheidt de GT3 zich van de andere 911’s door zijn bruisende atmosferische motor. Zijn 4.0-zescilinderboxer uit de GT3 Cup-racewagen ontwikkelt 510 pk bij 8.400 o/m en 470 Nm bij 6.100 o/m. De toerenbegrenzer is afgestemd op 9.000 o/m. Dat belooft dus een opwindende lyrische uitlaatklank te worden.
Om de kracht naar de achteras te sturen krijgen klanten de keuze tussen een manuele versnellingsbak (6 verhoudingen) of een PDK-robotbak met dubbele koppeling (7 versnellingen). De eerste laat de 911 GT3 naar 100 km/u optrekken in 3,9 seconden, de tweede heeft voor diezelfde oefening slechts 3,4 tellen nodig.
Ondanks een breder koetswerk, bredere wielen en nieuwe technische elementen is de nieuwe GT3 ongeveer even zwaar als zijn voorganger. Met de manuele versnellingsbak legt de Duitser 1.418 kilo op de weegschaal, tegenover 1.435 kilo met de PDK. Om dat te bereiken heeft Porsche de kofferklep op de neus gemaakt in kunststof versterkt met koolstofvezel (CFRP) en monteert het verder ramen in licht glas, geoptimaliseerde remschijven en gesmede velgen in lichte legeringen.
De combinatie van al die elementen heeft duidelijk zijn effect: de 911 GT3 is tot in de puntjes verfijnd en is op die manier de eerste productiewagen met een atmosferische motor die de legendarische Nordschleife van de Nürburgring in minder dan 7 minuten verslindt.
Ben jij op zoek naar een Porsche 911 ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche 911 zoekertjes nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...