Porsche 911 GT3 RS: duivels atmosferisch! (+ video)

In Genève stelt Porsche zijn krachtigste atmosferische 911 ooit voor: de 911 GT3 RS. Dit duiveltje-uit-een-doosje werd gemaakt voor het circuit.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 februari 2018

Het wordt een gewoonte bij Porsche: wanneer er een nieuwe generatie van de 911 GT3 wordt gelanceerd, volgt ook de GT3 RS. De radicalere, krachtigere en lichtere straat-911 kan zijn rubber ook perfect gebruiken op circuit. Esthetisch lijkt hij op de recente 911 GT2 RS, met gespierde vleugels en koetswerkaddenda. Zo kan je niet om de gigantische regelbare achtervleugel uit koolstofvezel heen.

520 pk

Onder de motorkap vinden we de vier liter grote flat six uit de 911 GT3 terug. De nodige mechanische aanpassingen doen het vermogen stijgen van 500 tot 525 pk. Die indrukwekkende power gaat nog steeds alleen naar de achterwielen. Het maximumtoerental stijgt dan weer tot 9.000 tpm, kwestie van voor voldoende auditief genot te zorgen. In tegenstelling tot de “gewone” GT3, die je laat kiezen tussen een manuele versnellingsbak en de PDK-bak met dubbele koppeling, heeft de GT3 RS nog steeds twee pedalen. Met de PDK-versnellingsbak haalt hij 100 km/u vanuit stilstand in 3,2 seconden en gaat hij door tot 312 km/u.

Kogel

Om het dynamische weggedrag in de RS nog te doen toenemen, voorzag Porsche kogelgewrichten voor alle ophangingsarmen. De vierwielsturing werd volgens de Duitsers ook herwerkt, en de banden werden nog een maatje groter vergeleken met de GT3: 265/35 R20 vooraan, 325/30 R21 achteraan.

1.430 kilogram

De gelukkige klanten kunnen zonder meerprijs kiezen voor een Club Sport-pakket. Daar zit een rolkooi in, een brandblusser, een schakelaar om de batterij af te koppelen en een zespuntsharnas. Wie rondetijden wil verbeteren, kan extra betalen voor het Weissach-pack, ontwikkeld door Porsches Motorsport-afdeling. Dat bevat extra onderdelen uit koolstofvezel voor het chassis, het interieur en het koetswerk, en velgen uit magnesium. Het gewicht van de 911 GT3 RS wordt daardoor beperkt tot 1.430 kilogram.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km