Porsche 918 Spyder: het antwoord van Porsche op Ferrari en McLaren

  • Piette François
  • 17 mei 2013

Terwijl de McLaren P1 en de LaFerrari strijden om de troon bij de supercars, geeft Porsche ze lik op stuk. De 918 Spyder zal binnenkort klaar zijn en wordt net als de twee andere woestelingen een hybride. Hij wordt voor het eerst gepresenteerd op het salon van Frankfurt.

V8

Net als Ferrari maar in tegenstelling tot McLaren gebruikt Porsche een atmosferische verbrandingsmotor: een 4.6 V8 die meer dan 600 pk levert boven 9.000 tr/min. De elektromotoren zijn nog straffer dan bij de twee rivalen: 115 kW voor het blok achterin en 95 kW voor de motor die de voorwielen aandrijft. In totaal levert deze combinatie 887 pk.

Verbruik

Tijden veranderen en supercar of niet, de 918 Spyder moet zich inspannen om weinig te verbruiken. Zijn lithium-ionbatterijen maken het mogelijk om dertig kilometer te rijden in elektrische modus met een maximale snelheid van 150 km/u. Het aangekondigde gemiddelde verbruik draait rond … 3 l/100 km.

Verbluffende prestaties

Porsche geeft nog geen details over de gebruikelijke prestatiemetingen, maar de constructeur zegt wel dat knaltijden mogelijk zijn dankzij het perfecte evenwicht en het lage zwaartepunt van de 918 Spyder. Het bewijs: een prototype deed 7 minuten en 14 seconden over een rondje op de Nordschleife van de Nürburgring, één van de beste tijden die een ‘seriewagen’ daar ooit heeft neergezet. De beperkte gewicht (1.640 kg) zorgt voor een explosief resultaat.

Vijf rijmodi

De standaardmodus heet E-Mode en gebruikt de benzinemotor zo min mogelijk. De modus Hybrid combineert alle motoren (benzine en elektrisch) voor een beperkt brandstofverbruik. Het comfort gaat hier boven alles. In de stand Sport Hybrid gaat het er sportiever aan toe en draait de verbrandingsmotor voortdurend.

Voor fijnproevers is er de Race Hybrid: de V8 herlaadt de batterijen en de elektromotoren geven maximale steun. Tot slot, voor de diehardbestuurders, is er de functie hot lap om de laatste reserves uit de motoren en de batterijen te putten. Ideaal voor enkele snelle kwalificatierondjes.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Porsche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km