Porsche Panamera is opgefrist

De uiterlijke verschillen zijn subtiel, maar technologisch gaat de Panamera er sterk op vooruit.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 27 augustus 2020
  • Lancering

Porsche Panamera is opgefrist

Porsche illustreerde de vooruitgang aan zijn gefacelifte Panamera vorige week al door te melden dat de vernieuwde Turbo S liefst 13 seconden sneller is op de Nürburgring dan zijn voorganger. Die nieuwe Turbo S vervangt de oude Turbo en is liefst 80 pk en 50 Nm sterker (van 550 pk en 770 Nm naar 630 pk en 820 Nm). Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in 3,1 seconden en haalt hij een top van 315 km/u.

Porsche Panamera is opgefrist

De voormalige plug-inhybride topversie Turbo S E-Hybrid bestaat niet meer, maar de ‘gewone’ plug-inhybride 4S E-Hybrid is wel flink krachtiger geworden: hij gaat van 462 pk naar 560 pk, waardoor hij in 3,7 tellen naar de 100 snelt. Zijn elektromotor is nog steeds 136 pk sterk, maar zijn 2.9-V6 biturbo ziet zijn vermogen stijgen van 340 naar 440 pk. Bovendien is de batterij vergroot van 14,1 naar 17,9 kWh, waardoor hij voortaan 54 elektrische kilometers kan rijden volgens de WLTP-cyclus.

Porsche Panamera is opgefrist

GTS

Tot slot is er nog de sportieve GTS-versie. Zijn 4.0-V8 biturbo evolueert slechts licht (+20 pk tot 480 pk), maar Porsche heeft aan de uitlaatlijn gesleuteld waardoor hij zijn stem wat luider kan laten horen. De instapversie van de Panamera tot slot is nog steeds de V6 biturbo, die ongewijzigd op 330 pk blijft. Het is meteen de enige versie die niet standaard de vier wielen aandrijft.

Porsche Panamera is opgefrist

Subtiel

Om de gefacelifte Panamera uiterlijk te herkennen, moet je een echte kenner zijn. De Sport Design-voorbumper die vroeger een optie was, is nu standaard. De achterlichten lopen nu mooier in elkaar over. De Turbo S tot slot krijgt een bredere ventilatiesleuf achter de voorwielen.

Porsche Panamera is opgefrist

Maar technisch gezien verandert wel een en ander, want de luchtvering, de actieve antirolstangen en de vectoriële koppelverdeling tussen de achterwielen zijn verder ontwikkeld voor een nog bredere spreiding tussen comfort en dynamiek. Belgische prijzen zijn er nog niet, maar de vernieuwde Panamera staat in oktober bij de dealers.

Porsche Panamera is opgefrist

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km