Porsche Panamera is opgefrist

De uiterlijke verschillen zijn subtiel, maar technologisch gaat de Panamera er sterk op vooruit.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 27 augustus 2020
  • Lancering

Porsche Panamera is opgefrist

Porsche illustreerde de vooruitgang aan zijn gefacelifte Panamera vorige week al door te melden dat de vernieuwde Turbo S liefst 13 seconden sneller is op de Nürburgring dan zijn voorganger. Die nieuwe Turbo S vervangt de oude Turbo en is liefst 80 pk en 50 Nm sterker (van 550 pk en 770 Nm naar 630 pk en 820 Nm). Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/u in 3,1 seconden en haalt hij een top van 315 km/u.

Porsche Panamera is opgefrist

De voormalige plug-inhybride topversie Turbo S E-Hybrid bestaat niet meer, maar de ‘gewone’ plug-inhybride 4S E-Hybrid is wel flink krachtiger geworden: hij gaat van 462 pk naar 560 pk, waardoor hij in 3,7 tellen naar de 100 snelt. Zijn elektromotor is nog steeds 136 pk sterk, maar zijn 2.9-V6 biturbo ziet zijn vermogen stijgen van 340 naar 440 pk. Bovendien is de batterij vergroot van 14,1 naar 17,9 kWh, waardoor hij voortaan 54 elektrische kilometers kan rijden volgens de WLTP-cyclus.

Porsche Panamera is opgefrist

GTS

Tot slot is er nog de sportieve GTS-versie. Zijn 4.0-V8 biturbo evolueert slechts licht (+20 pk tot 480 pk), maar Porsche heeft aan de uitlaatlijn gesleuteld waardoor hij zijn stem wat luider kan laten horen. De instapversie van de Panamera tot slot is nog steeds de V6 biturbo, die ongewijzigd op 330 pk blijft. Het is meteen de enige versie die niet standaard de vier wielen aandrijft.

Porsche Panamera is opgefrist

Subtiel

Om de gefacelifte Panamera uiterlijk te herkennen, moet je een echte kenner zijn. De Sport Design-voorbumper die vroeger een optie was, is nu standaard. De achterlichten lopen nu mooier in elkaar over. De Turbo S tot slot krijgt een bredere ventilatiesleuf achter de voorwielen.

Porsche Panamera is opgefrist

Maar technisch gezien verandert wel een en ander, want de luchtvering, de actieve antirolstangen en de vectoriële koppelverdeling tussen de achterwielen zijn verder ontwikkeld voor een nog bredere spreiding tussen comfort en dynamiek. Belgische prijzen zijn er nog niet, maar de vernieuwde Panamera staat in oktober bij de dealers.

Porsche Panamera is opgefrist

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km