Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
In 1990 verschijnt dus de eerste Clio. Hij neemt in grote lijnen de technische basis over van zijn voorganger ‘Supercinq’, maar wel in een volledig nieuw kleedje en met een naam in plaats van een cijfer. Van bij zijn lancering neemt de Clio het voortouw in de Franse verkoopcijfers en hij wordt verkozen tot Europese Auto van het Jaar. Die titel dankt hij aan zaken die ongezien zijn in zijn segment, zoals ABS of airco. Sportliefhebbers herinneren zich nog de 16S en de geweldige Clio Williams, die vandaag een verzamelstuk is.
De tweede generatie komt in 1998 op de markt en groeit met 7 centimeter voor meer binnenruimte. Hij legt de nadruk op veiligheid door in bijna alle versies standaard ABS en frontale airbags te monteren. Het is ook de eerste Clio die een sportieve RS-afgeleide krijgt. En uiteraard herinneren we ons nog de beestachtige V6 met de motor achterin.
Hij komt in 2005 op de markt en groeit nog. Ook nu biedt hij weer vernieuwende uitrusting voor zijn segment, zoals een handenvrije sleutelkaart. Er zitten tot 8 airbags in en hij is de eerste in zijn segment die 5 sterren scoort bij de EuroNCAP-crashtests. Het is ook de eerste Clio waarvan een breakversie bestaat. De Clio III wordt in 2006 verkozen tot Europese Auto van het Jaar.
Deze generatie uit 2012 verandert radicaal van look, terwijl hij bovendien ook enkel nog als vijfdeurs bestaat. Hij wordt geconnecteerd, met een multimediasysteem met een centraal verticaal aanraakscherm in tabletvorm. In de uitrustingslijst staat onder meer een automatische parkeerfunctie. Zeldzaam feit: de verkoopcijfers zijn jaar na jaar blijven toenemen tot aan het slot van zijn carrière.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.