Renault Modus krijgt de Quikshift

  • Piette François
  • 11 april 2006
De dieselversie 1.5 dCi van 85 pk kan vanaf nu ook verkregen worden met een vijfvoudige en gerobotiseerde versnellingsbak. Een première voor Renault, want nog nooit werd deze versnellingsbak aangeboden met een dieselmotor.
Gerobotiseerd
De Quikshift is geen gewone automaat, wel gaat het om een gerobotiseerde versnellingsbak dat ook door middel van impulsen manueel bediend kan worden. Geen ontkoppelingspedaal dus, wel een mechanisch concept op basis van de handgeschakelde versnellingsbak van de Modus 1.5 dCi. Op het eerste zicht niets revolutionair.
Laten doen
In automaat mode biedt deze versnellingsbak zes versnellingen aan die op basis van de rijstijl, en profiel van de genomen weg, ingeschakeld worden. Als het gaspedaal snel wordt ingedrukt schakelt hij de kick-down in en schakelt één versnelling lager. Bij het vertragen ondersteunt deze versnellingsbak het remmen met het “brake assistance” systeem. Dit systeem is zoals het remmen op de motor, en indien nodig wordt een lagere versnelling ingeschakeld.
Handgeschakeld
Uiteraard kan er ook voor gekozen worden om zelf de juiste versnelling in te schakelen met behulp van een hendel. Door de hendel naar voor te duwen wordt een hogere versnelling ingeschakeld, bij het naar achteren duwen gebeurt uiteraard het omgekeerde. Zo kan men omschakelen zonder de voet van het gaspedaal te halen. Om te vermijden dat een voor de motor gevaarlijke versnelling ingeschakeld wordt, kan de bestuurder rekenen op een systeem dat dit nauw in het oog houdt.
Extraatjes
Deze gerobotiseerde versnellingsbak kan op elk ogenblik omgeschakeld worden naar automaat. Voor de winter werd een sneeuw mode ingebouwd om het vertrekken op gladde wegen te vergemakkelijken, en de risico’s op het doorslippen van de koppeling te vermijden. Tot slot zit er ook een soort “kruip” mode in verwerkt, nuttig bij het vertrekken op een helling of bij het manoeuvreren. Dit geldt zowel voor de eerste versnelling als in achteruit, en schakelt in zodra het rempedaal of handrem losgelaten wordt. Een echt voordeel ten opzichte van de huidige gerobotiseerde versnellingsbakken op de markt.

Bron : Renault
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km