Reportage: op offroadexpeditie in de Ford Ranger

De nieuwe Ford Ranger is niet enkel gemaakt om zware lasten te vervoeren en te trekken. Hij kan ook elk terrein aan. Laten we onze en zijn rubberlaarzen eens aantrekken om het uit te proberen.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 27 november 2023
  • Divers

Hoewel hij in zijn nieuwste gedaante nog wat beschaafder is geworden, niet enkel dankzij een verzorgd interieur maar ook dankzij heel wat luxueuze uitrusting, verliest de Ranger pick-up van Ford nog niet zijn oorspronkelijke DNA van een lastdier. Hij kan bijvoorbeeld nog steeds tot 3.500 kg slepen en meer dan 1.000 kg vervoeren in zijn laadbak! Maar hij heeft ook een aantal eigenschappen die hem uit de brand kunnen helpen als je ermee buiten de gebaande paden treedt. We zullen ze samen eens overlopen.

1. Grote bodemvrijheid/aanloophoeken

We beginnen met een van de meest in het oog springende eigenschappen: met een bodemvrijheid van 23,5 cm is de Ranger niet bang van ruwer terrein. Een hoogte die zelfs toeneemt tot 26,5 cm als je voor de Raptor kiest! In beide gevallen kan je hoe dan ook verder gaan dan de meeste SUV's. Ter vergelijking: de Ineos Grenadier, de nieuwste referentie onder de hardcore terreinwagens, heeft een bodemvrijheid van 26,4 cm. Merk op dat de nieuwe Ranger de aanloophoeken van die blokvormige Britse terreinwagen ook zowat evenaart: 30° (Ranger)/32° (Raptor) tegenover 35° voor de Grenadier. Sterker nog: net als de Grenadier heeft de Ranger een doorwaaddiepte van 80 cm. Kortom, er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om je te amuseren...

2. Geperfectioneerde vierwielaandrijving

Nog een onmiskenbaar voordeel van de Ranger om moeilijke situaties aan te kunnen: zijn intelligente en standaard meegeleverde vierwielaandrijving. De Ranger heeft namelijk een transmissie die je gemakkelijk kan switchen tussen de achterwielaangedreven modus (2H), automatische 4x4 (4A, die automatisch het koppel verdeelt tussen de assen om ook met 4x4 op de weg te kunnen rijden) en permanente 4x4 (4H). Met die laatste modus kan je het systeem dwingen om het koppel continu tussen de vier wielen te verdelen. Daarvoor moet je echter geen hardnekkige hendel verplaatsen: om van de ene modus naar de andere over te schakelen, moet je gewoon het wieltje op de middenconsole bedienen.

Daarnaast heeft de Ranger standaard een moderne automaat met 10 versnellingen. Daarmee kan je in alle rust van het koppel genieten zonder zelf een koppeling te moeten aanspreken. Handig tijdens het terreinrijden, en des te meer als je een aanhangwagen trekt! Hoewel de hoge spreiding van deze 10-trapsautomaat je al de beschikking geeft over enkele korte versnellingen, kan je standaard ook kiezen voor een extra korte overbrengingsverhouding. Om uit echt benarde situaties te komen, kan je de schakelaar simpelweg in '4L' zetten. Met die korte overbrenging kan je zowat elke helling aan, en meer dan een vingerbeweging heb je er niet voor nodig!

3. Vergrendelbaar achterdifferentieel

Nog een handige uitrusting voor offroadgebruik die je standaard meekrijgt op de Ranger: een vergrendelbaar achterdifferentieel. Wat dat precies doet? Je 'verplicht' het differentieel op de achteras om het vermogen continu naar beide achterwielen te sturen. Zo voorkom je dat er onnodig koppel wordt gestuurd naar een doorslippend achterwiel (of dat wiel nu glijdt of van de grond komt). Naast het feit dat je er niet extra voor moet betalen, is deze functie ook kinderspel in gebruik. Heb je wat meer tractie nodig, dan moet je gewoon het hangslot aantikken op het 'offroadmenu' van het centrale aanraakscherm om het achterdifferentieel te vergrendelen.

4. Terreinmodi

Lijken al deze verschillende functies best complex en ben je bang er niet mee uit de voeten te kunnen in geval van nood? Geen zorgen: de Ranger beschikt standaard ook over verschillende voorgeprogrammeerde rijmodi. En dat zowel om zijn verbruik te verlagen (Eco), om efficiënter een aanhangwagen te trekken (Towing) en om gemakkelijker om moeilijk terrein te kunnen rijden. In geval van nood selecteer je gewoon de modus die het beste bij de situatie past via de schakelaar op de middenconsole. De wagen past dan automatisch de nodige eigenschappen (transmissie, differentiëlen, ...) en elektronica aan (tractiecontrole, heuvelassistent, ...) naar gelang de omstandigheden. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over het gebruik (of misbruik) van de juiste uitrusting. Modder of zand in zicht? Dan kan je voor de modus 'Mud/Ruts' of 'Sand' kiezen en de Ranger zelf zijn verschillende organen laten kalibreren om er in één stuk uit te komen...

5. Omgevingscamera's

Tenslotte zal je bij het terreinrijden ook de mogelijkheid waarderen om te kunnen genieten van een volledig zicht van de omgeving dankzij de 360°-camera's rond deze nieuwe Ranger. Een uitrusting die standaard wordt aangeboden op de Platinum, of die je meekrijgt bij het optionele Technology-pakket (750 euro) op de Wildtrak. Een praktische functie in de stad, maar ook eentje die je helpt om de directe opgeving en eventuele obstakels in het terrein te spotten. Om bijvoorbeeld te zien wat er achter een heuvel schuilgaat wanneer je op avontuur gaat!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Ranger? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Ranger-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km