Rijbereik elektrische auto daalt met 41% bij vriestemperaturen

De Amerikaanse autovereniging AAA ontdekte dat het rijbereik van elektrische auto’s bij -7 graden met gemiddeld 41% afneemt. Het zette daarvoor vijf elektrische auto’s op een testbank. De oorzaak ligt niet zozeer bij de batterijen, maar bij de mens.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 februari 2019
  • Sector

Heel wat Amerikaanse eigenaars van elektrische auto’s kwamen de afgelopen weken tijdens de grote koudegolf in het land te weten dat het rijbereik van de auto’s aanzienlijk afneemt bij negatieve temperaturen. De American Automobile Association (AAA) berekende die afname in een laboratorium, door het verschil in rijbereik te meten tussen een rit bij 24 graden en bij -7 graden. Het deed dat met vijf elektrische auto’s: de BMW i3s, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D en Volkswagen e-Golf.

Verwarming uit om afname te beperken

Om de invloed van de temperatuur op de werking van de batterij te meten, voerde de AAA eerst tests uit zonder de comforthulpmiddelen in te schakelen. De technologie van moderne elektrische auto’s, (waaronder een systeem dat de batterijen efficiënt opwarmt zodat ze hun ideale werkingstemperatuur bereiken) kan de inkrimping van het rijbereik aanzienlijk beperken wanneer de temperatuur daalt. De AAA stelde vast dat het rijbereik tussen 24 graden en -7 graden daardoor afneemt met 7% voor de Volkswagen e-Golf tot 20% voor de BMW i3s.

Energieverslinders

Wat het rijbereik bij negatieve temperaturen het sterkst doet dalen, zijn energieverslindende elektrische snufjes zoals verwarming. Met de verwarming op een comfortabele temperatuur van 22 graden kan het rijbereik bij -7 graden met 41% dalen, zegt de AAA. Uitschieters zijn 31% voor de Nissan Leaf en 50% voor de BMW i3s.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: American Automobile Association.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km