BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De Amerikaanse autovereniging AAA ontdekte dat het rijbereik van elektrische auto’s bij -7 graden met gemiddeld 41% afneemt. Het zette daarvoor vijf elektrische auto’s op een testbank. De oorzaak ligt niet zozeer bij de batterijen, maar bij de mens.
Heel wat Amerikaanse eigenaars van elektrische auto’s kwamen de afgelopen weken tijdens de grote koudegolf in het land te weten dat het rijbereik van de auto’s aanzienlijk afneemt bij negatieve temperaturen. De American Automobile Association (AAA) berekende die afname in een laboratorium, door het verschil in rijbereik te meten tussen een rit bij 24 graden en bij -7 graden. Het deed dat met vijf elektrische auto’s: de BMW i3s, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D en Volkswagen e-Golf.
Om de invloed van de temperatuur op de werking van de batterij te meten, voerde de AAA eerst tests uit zonder de comforthulpmiddelen in te schakelen. De technologie van moderne elektrische auto’s, (waaronder een systeem dat de batterijen efficiënt opwarmt zodat ze hun ideale werkingstemperatuur bereiken) kan de inkrimping van het rijbereik aanzienlijk beperken wanneer de temperatuur daalt. De AAA stelde vast dat het rijbereik tussen 24 graden en -7 graden daardoor afneemt met 7% voor de Volkswagen e-Golf tot 20% voor de BMW i3s.
Wat het rijbereik bij negatieve temperaturen het sterkst doet dalen, zijn energieverslindende elektrische snufjes zoals verwarming. Met de verwarming op een comfortabele temperatuur van 22 graden kan het rijbereik bij -7 graden met 41% dalen, zegt de AAA. Uitschieters zijn 31% voor de Nissan Leaf en 50% voor de BMW i3s.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.