Hoe mondiaal is de Mondial de l’automobile nog?

Is het salon van Parijs, dat nogal pompeus “Mondial de l’automobile” wordt genoemd, een tweederangsevenement geworden? Ford, Mazda, Volvo, Bentley, Aston Martin en Lamborghini laten het salon links liggen. Een opdoffer voor de organisatoren.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 20 september 2016

Het salon gaat voor professionals open op 29 september, en voor het grote publiek op 1 oktober. Liefhebbers van mooie auto’s zullen echter tevergeefs zoeken naar enkele prestigeconstructeurs, en niet de minste: Aston Martin, Lamborghini en Bentley. Maar ook gewone constructeurs zoals Mazda, Ford en Volvo zijn er niet te vinden. De afwezigheid van de twee sterren van de VW-groep, Lamborghini en Bentley, is te verklaren door het besparingsbeleid dat VW na Dieselgate invoerde. Bentley rekent bovendien op discretere evenementen om zijn klanten te ontmoeten. Bij Lamborghini wordt de salonstrategie momenteel herbekeken. Ten koste van het Franse salon…

Strategie

Volvo gaf al forfait in december 2014. De Scandinavische constructeur wil zich voortaan concentreren op één salon per werelddeel. Voor Europa is dat Genève, voor Noord-Amerika Detroit en voor Azië Peking. Op die manier wil het merk ook kosten besparen.

Ford bekijkt zijn strategie op dit moment ook opnieuw, omdat de Blauwe Ovaal zich voortaan als een “leverancier van mobiliteit” beschouwt. Bovendien wil het zijn aanwezigheid op andere beurzen dan autosalons versterken, zoals CES in Las Vegas of IFA in Berlijn. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. En omdat Ford in Frankrijk geen bijzonder stevige positie heeft, wordt het salon van Parijs dus overgeslagen.

Genève en Frankfurt voorop

Het salon van Parijs wordt afwisselend georganiseerd met dat van Frankfurt. De laatste editie trok op twee weken tijd meer dan 1,25 miljoen bezoekers, 20.000 meer dan in 2012. Ondanks de uitstekende cijfers lijkt het evenement de komende jaren terrein te verliezen. Vooral omdat Frankrijk niet meer toonaangevend is in de autosector (terwijl Duitsland op vele vlakken koploper is, onder meer op vlak van nieuwe technologieën), maar ook omdat het Franse publiek, en vooral jongeren uit de steden, steeds minder interesse hebben voor auto’s. Des te beter voor Frankfurt, dat de steun geniet van reuzen zoals VW, Daimler en BMW, maar ook voor Genève, dat zich de laatste jaren steeds vaker als een luxesalon profileert.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Mondial de l'Automobile.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km