Scoop: Mercedes GLC, klaar om nog verder te gaan

De Mercedes GLC heeft de fakkel overgenomen van de hoekige GLK en verleidt met zijn ronde vormen. De tweede generatie wordt nu klaargestoomd, met onder meer een plug-inhybride variant met groot rijbereik en gestuurde achterwielen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 september 2021
  • Toekomst
  • 14.546 weergaven

Na zijn marktintroductie in 2015 als opvolger van de GLK werd de GLC wereldwijd al snel een sleutelmodel binnen het aanbod van Mercedes. Onze spionnen hebben nu net zijn nieuwe generatie betrapt in de buurt van de Nürburgring.

Deze tweede uitgave neemt de technische basis over van de nieuwe C-Klasse. Uiterlijk zou het model niet revolutionair veranderen en hij zou de grote lijnen overnemen van de huidige GLC. Toch zou de wielbasis verlengen ten voordele van de binnenruimte.

Daarnaast zou het dak iets lager worden om de stroomlijn te verbeteren van deze tweede GLC. Dat zou hem moeten helpen om de gehomologeerde CO2-uitstoot te verlagen van zijn microhybride benzine- en dieselmotoren (overgenomen van de C-Klasse), maar ook om het elektrische rijbereik te maximaliseren van de plug-inhybride variant. Net zoals in de stekkerhybride variant van de jongste C-Klasse zou dat in de buurt van de 100 kilometer tussen twee oplaadbeurten kunnen komen.

Op technisch vlak zien we op dit ontwikkelingsprototype duidelijk de vierwielsturing van de nieuwe C-Klasse. Die moet enerzijds zijn dynamische rijgedrag verscherpen en anderzijds de draaicirkel verkleinen.

Interieurfoto’s hebben we nog niet, maar behoudens verrassingen zou de GLC de nieuwe ‘technologische’ bestuurderspost overnemen die we hebben leren kennen in de recente C-Klasse. Dat interieur onderscheidt zich door een groot aanraakscherm in portretopstelling dat midden op het dashboard troont.

De nieuwe GLC zou begin 2022 op de markt moeten komen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Automedia / Mercedes.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: koop minder nieuwe auto’s

BMW: koop minder nieuwe auto’s

Een gek advies van een autobouwer, maar duurzaam is het wel.

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Binnenkort terug rotatiemotoren bij Mazda!

Helaas niet in een sportieve coupé, wel als ‘range extender’ voor de MX-30.

Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Hyundai blaast zijn mythische Pony Coupé uit 1974 nieuw leven in

Een project dat het op poten zet in samenwerking met Giugiaro

Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Top 4 van de Renault 5 Turbo!

Nu de 50ste verjaardag van de R5 stilaan op zijn einde loopt, maken we van de gelegenheid gebruik om nog een laatste keer de meest indrukwekkende versie te belichten aan de hand van 4 iconische versies.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km