BMW
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Op het salon van Parijs is het al elektrische auto’s wat de klok slaat. Het ziet ernaar uit dat de verbrandingsmotor langzamerhand het veld moet ruimen voor de elektromotor, zonder dat hij helemaal verdwijnt. In deze studie van de Skoda Octavia Combi ruimt hij plaats voor puur elektrische aandrijving.
De batterijen vonden een plaatsje onder de vloer, in het midden en achteraan. Hierdoor behoudt de Combi een meer dan behoorlijke kofferruimte van minstens 490 liter.
De litium-ionbatterijen voeden een elektrische motor met een vermogen dat varieert van 70 tot 115 pk. Het koppel van 270 Nm mag er zijn. Zo spurt de Octavia in 12 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid wordt daarentegen elektronisch beperkt tot 135 km/u.
Naargelang je de batterijen oplaadt met een conventionele stekker of een laadstation, varieert laadtijd van 3 tot 10 uur. Net als bij de concurrentie kom je met volle batterijen ongeveer 160 km ver. In 2012 wil Skoda enkele prototypes de weg op sturen om de batterijen te testen.
Om de batterijen minder te belasten, werden op het dak fotovoltaïsche cellen aangebracht die een aantal accessoires van energie voorzien. Velgen en banden zijn specifiek en verminderen de rolweerstand. Voor de verlichting doet Skoda een beroep op leds, die veel minder verbruiken.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.