Spyker is nog niet dood en begraven

De Nederlandse supercarbouwer kondigt zelfs zijn terugkeer aan voor 2021.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 01 september 2020
  • Sector

Net voor de lockdown in maart van dit jaar was Spyker klinisch dood en het faillissement leek onvermijdelijk. Dat was echter buiten het doorzettingsvermogen van zijn charismatische baas en eigenaar Victor Muller gerekend, die tegen alle verwachtingen in nog vers geld heeft gevonden om zijn verlieslatende geesteskind te redden. Dankzij nieuwe investeerders wil Spyker terug in actie schieten en kan het zelfs drie nieuwe modellen voor binnenkort beloven.

Druppelsgewijs

Tijdens zijn korte bestaan wist het in 1999 (opnieuw) opgerichte merk Spyker slechts 265 auto’s te verkopen. De Nederlandse constructeur kende ook een hele resem relanceplannen als gevolg van talrijke blunders. We zijn ook nog niet vergeten dat Muller op een bepaald moment dacht sterk genoeg te zijn om Saab te redden… Het avontuur was na twee jaar al gedaan, van 2009 tot 2011.

Maar hoewel de productie al tien jaar lang zo goed als stil ligt heeft Muller toch nog twee brave zielen gevonden die het zinkende schip willen redden: Boris Rotenberg (Russisch oligarch, eigenaar van SMP Racing en BR Engineering) en Michail Pessis (een zakenman en eigenaar van Milan Morady en R-Company).

Met zijn nieuwe metgezellen moet Spyker de productie weer kunnen opstarten met drie modellen: de C8 Preliator, de B6 Venator en de SUV D8 Peking-to-Paris. De assemblage zou deze keer in Duitsland gebeuren en het merk zou volgen jaar starten met de C8. Spyker zou zelfs een terugkeer naar de autosport overwegen.

Volgend jaar weten we of het Muller gelukt is…

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Spyker.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km