Te koop: zeer zeldzame Aston Martin Shooting Brake uit 1966

Hij zou meer dan een miljoen euro moeten opleveren.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 03 augustus 2020
  • Divers

In het Engels staat de term ‘break’ of ‘brake’ oorspronkelijk voor voertuigen die door paardentrainers werden gebruikt in manèges. De term werd ook gebruikt voor krachtige automobielen die in staat moesten zijn om de weerstand van een ongetemd paard te breken (‘to break’ in het Engels), maar ook om hun onstuimigheid af te remmen (‘to brake’) zodat ze als werkpaard konden dienen. Deze ‘werktuigen’ kregen het zwaar te verduren en raakten regelmatig beschadigd, waardoor ze niet vaak voor andere zaken werden ingezet. In het beste geval waren ze uitgerust met een lichte, uitwisselbare structuur waardoor ze ook konden worden gebruikt om de nodige uitrusting voor de jacht te vervoeren.

Dit soort auto’s, dat dus ook werd ingezet bij schietsessies (‘shootings’), werd uiteindelijk ‘Shooting Brake’ gedoopt. Het concept werd zeer trendy tegen het eind van de jaren ’50, vooral in het VK, met een grote kofferklep, twee grote voordeuren en een luxueus aangekleed interieur. De referenties in dit segment zijn onmiskenbaar de bloedmooie maar zeer zeldzame Aston Martin DB5 en DB6 Shooting Brake, die in de jaren ’60 slechts druppelsgewijs werden gemaakt.

Voor (rijke) liefhebbers

In de ateliers van de Britse koetswerkbouwer Radford zijn slechts zes exemplaren gebouwd van de DB6 Shooting Brake. Een exemplaar uit 1966 wordt op 14 augustus in Californië geveild door Bonhams.

Het model zit vol uitzonderlijke opties voor die tijd, zoals een open dak, een klimaatregeling, een autoradio en een interieur in volleder. Onder de motorkap doet een zescilinder in lijn van vier liter dienst. Die ontwikkelt een vermogen van 325 pk en is gekoppeld aan een drietrapsautomaat.

De waarde van dit Britse juweeltje wordt op 850.000 tot een miljoen euro geschat, maar gezien de zeldzaamheid van het gegeerde pareltje zou de prijs nog verder kunnen oplopen.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Bonhams.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km