Tesla maakt zijn auto’s volledig zelfrijdend

Tesla gaat voortaan al zijn nieuwe modellen uitrusten met volledig zelfrijdende hardware. Dat kondigde het Amerikaanse merk afgelopen nacht aan op zijn website. De CEO van Tesla, Elon Musk, zet daarmee een belangrijke stap richting volledig autonoom rijden.
  • Bervoets Wim
  • 20 oktober 2016

De Amerikaanse autobouwer Tesla gaat al zijn modellen voortaan uitrusten met de hardware om volledig zelfstandig te kunnen rijden. Op termijn – en als de wetgeving in het land van de koper het toelaat – kunnen klanten de bijbehorende software bijbestellen. De Model S, Model X én de toekomstige Model 3 zouden dan niet alleen volledig autonoom kunnen deelnemen aan snelwegverkeer, maar ook zelfstandig door een stad laveren en parkeren.

Geavanceerde Autopilot

In de eerste plaats zal Tesla een grondige update van zijn “Autopilot”-systeem aanbieden. Daarmee zal een Tesla van rijstrook kunnen wisselen zonder input van de chauffeur, een verkeerswisselaar kunnen nemen en op- en afritten kunnen nemen. Musk lijkt daarmee geen gas terug te nemen nadat de huidige versie van Autopilot na een fataal ongeval in het oog van de storm terechtkwam.

Meer camera’s

Tegen eind 2017 wil Tesla de software klaar hebben om zijn modellen volledig zelfstandig te laten rijden. De hardware daarvoor, die het merk dus nu al klaar heeft, bestaat uit acht camera’s die 360 graden rond de auto en tot 250 meter ver kunnen kijken, twaalf geüpdatete sensoren en een krachtige radar. Om al die data te kunnen verwerken, installeert Tesla een computer die 40 keer krachtiger is dan de vorige. “Een supercomputer in een auto”, aldus Elon Musk.

Van Los Angeles naar New York

Het nieuwe systeem zou volgens Musk dubbel zo veilig moeten zijn als een menselijke chauffeur. “Het uiteindelijke doel is om het systeem tien keer zo veilig te maken”, aldus de Tesla-CEO. Om dat aan te tonen, wil hij eind volgend jaar een Tesla volledig zelfstandig van Los Angeles naar New York laten rijden. De chauffeur zou dan worden afgezet aan Times Square, waarna de auto zich autonoom gaat parkeren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km