Toekomstige elektrische VW Group-modellen: 20% efficiënter en tot 680 pk sterk

De groep wil dat bereiken door meer onderdelen zelf te ontwikkelen, die dan beter op elkaar afgestemd zijn.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 22 februari 2023
  • Elektrisch

Eén van de voordelen die grote autogroepen hebben, is dat ze het geld dat ze investeren in onderzoek en ontwikkeling beter kunnen spreiden over meer merken en modellen en dat de inspanningen die ze leveren op die manier ook een grotere impact hebben. Binnen de Volkswagen-groep zien we bijvoorbeeld dat het elektrische MEB-onderstel met dezelfde motoren en batterijen zowel bij VW als Skoda, Cupra als Audi gebruikt wordt. Maar een aantal onderdelen van de aandrijflijnen van die elektrische auto's koopt de groep extern aan, en dat is een probleem...

Interne standaardisering

Omdat die standaardonderdelen niet specifiek voor die aandrijflijn ontwikkeld zijn, is niet alles optimaal op elkaar afgestemd en dus minder efficiënt dan ze zouden kunnen zijn. En dat gaat VW Group nu aanpakken door de ontwikkeling van een aantal van die onderdelen in-house te doen. Het gaat dan bijvoorbeeld om ‘pulse inverters’ (het brein) en systemen voor het warmtebeheer van de aandrijflijn. En dat zijn best belangrijke componenten.

Door die systemen met een eigen ontwerp toe te voegen aan de onderdelen die het al ontwikkelt voor de volgende evolutie van het MEB-platform ontstaat immers een volledig op elkaar afgestemde aandrijflijn die tot 20% efficiënter is dan wat de groep vandaag te bieden heeft, en dat zowel wat het verbruik betreft als qua productiekost. En omdat die aandrijflijn in veel modellen gebruikt kan worden, volgens VW Group van basismodellen tot sportwagens met meer dan 500 kW en meer in de toekomst, is het dus een belangrijke stap voor de groep.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Volkswagen Group.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km