Toyota Corolla: ook als duivelse GR!

Goed nieuws: Toyota past zijn sportieve GR-recept voortaan ook toe op de Corolla. Maar er is ook slecht nieuws...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 01 april 2022
  • Lancering

Terwijl een aantal “historische” modellen in het segment van de compacte sportievelingen verdwijnen, blies Toyota deze niche nieuw leven in met de radicale GR Yaris. We wachtten dus in spanning op een vervolg aan het verhaal. Een vervolg dat de sportieve afdeling van Toyota, Gazoo Racing, nu schrijft met een in het Californische Long Beach voorgestelde GR Corolla.

Niet voor Europa!

Maar die Corolla GR is een hoofdstuk dat aan ons voorbijgaat. De Belgische invoerder bevestigt dat het model niet naar Europa komt...


304 pk en GR-FOUR 4WD!

Maar aangezien het merk misschien ooit nog van gedacht verandert, durven we toch al dromen bij het bekijken van de technische fiche! Onder de motorkap krijgt de GR Corolla de 1.6 liter driecilinder turbo van zijn kleine broertje, de GR Yaris, maar dan met een vermogen dat opgedreven wordt tot 304 pk/370Nm. Het blok wordt ook hier gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.


De GR Corolla erft van zijn kleine broertje ook de GR-FOUR 4WD vierwielaandrijving, met verschillende instelbare modi, maar in een versie die uiteraard aangepast is aan zijn andere morfologie.

+ 85 mm

In zijn GR-uitvoering krijgt de Corolla uiteraard ook een meer gespierd koetswerk. Zo worden de wielkasten verbreed om plaats te maken voor een 60 mm breder spoor vooraan en zelfs 85 mm achteraan. Maar in tegenstelling tot de Yaris, die voor zijn GR-versie gebruikmaakt van een onuitgegeven driedeurs koetswerk, blijft deze Corolla het doen met 5 deuren. Toyota geeft een gewicht op van 1.475 kg.

De lancering van dit model, eerst in Japan, is voorzien voor de tweede helft van 2022.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Toyota Corolla? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Toyota Corolla-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km