MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Een vaste waarde in ons lokale autolandschap is de verkiezing van gezinswagen van het jaar door mobiliteitsvereniging VAB. Er werden prijzen uitgedeeld in drie categorieën, en de Ford Focus schoot in twee daarvan de hoofdvogel af.
Ook dit jaar had VAB het deelnemersveld opgedeeld in drie categorieën. Categorie 1 bevat auto’s met een maximale aankoopprijs van € 19.500. Die lat wordt in categorie 2 hoger gelegd: daar mogen de gezinswagens maximum € 30.500 kosten. In de derde en laatste categorie komen gezinswagens aan bod met een vorm van elektrische aandrijving: plug-inhybrides en volledig elektrische auto’s dus.
De hoofdprijs in de eerste categorie ging naar de Ford Focus (168 punten). Felicitaties van de jury, die ook dit jaar weer bestond uit professioneel autojournalisten en testgezinnen, waren er vooral voor zijn rijgedrag en plaatsaanbod. Plaats twee en drie gingen naar de Skoda Fabia Combi (148 punten) en Dacia Duster (145 punten).
Ook hier kaapt Ford de hoofdprijs weg, een unicum in de geschiedenis van de VAB-gezinswagenverkiezingen. De breakversie van de Focus, de Focus Clipper (176 punten), charmeerde de jury ook hier door zijn weggedrag en plaatsaanbod. Zilver gaat naar de Skoda Octavia Combi (149 punten), brons naar de Mazda CX-5 (145 punten).
Deze keer ging de hoofdprijs niet naar de Hyundai Ioniq, die twee jaar op rij de titel won. De prijswinnaar in deze categorie is de Nissan Leaf (122 punten), die in 2013 met zijn eerste generatie ook de hoofdvogel afschoot. Hij gaat nipt vooraf aan de Hyundai Kona EV (118 punten) en de enige plug-inhybride deelnemer in deze categorie, de Mitsubishi Outlander PHEV (98 punten).
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...