Dit zijn de gezinswagens van het jaar 2017!

De Vlaamse automobilistenvereniging VAB organiseerde dit jaar voor de dertigste keer de verkiezing voor gezinswagen van het jaar. Een jury van gezinnen en journalisten bracht een stem uit in drie categorieën.
  • Bervoets Wim
  • 27 december 2016

De Vlaamse Automobielbond VAB levert geen half werk bij zijn verkiezing voor gezinswagen van het jaar. VAB splitst het deelnemersveld namelijk op in drie categorieën: de eerste categorie bevat gezinswagens met een aankoopprijs tot € 19.000, de tweede gezinswagens tot € 29.500, en de derde categorie bevat elektrische voertuigen. Ook de jury is doordacht samengesteld: ze bestaat namelijk niet alleen uit 22 professionele autojournalisten, maar ook uit 80 gezinnen met verschillende gezinsgroottes.

Gezinswagens tot € 19.000

De categorie van kleinere gezinswagens wordt steeds diverser: ze omvat niet alleen de klassieke vijfdeursmodellen, maar ook crossovers, compacte breaks en een monovolume. Maar bijna allemaal zetten ze in op benzine: van de elf kandidaten was er slechts één die op diesel reed.

De winnaar kwam uit hetzelfde kamp als vorig jaar, en kreeg lof van de jury voor zijn interieurruimte, hoge zitpositie, zijn rijgedrag en verzorgde afwerking. Na de SsangYong Tivoli vorig jaar gaat nu de SsangYong XLV (141 punten) met de overwinning lopen.

De tweede plaats ging naar een Fransman, die maar nipt de duimen moest leggen voor de winnaar en als enige break in deze categorie mocht opdraven. Zijn kofferruimte en laaddrempel vielen dus in de smaak, net als zijn rijgedrag en comfort, en zijn aangename interieur: de Renault Clio Grandtour (140 punten).

De top 3 werd vervolledigd door een model dat ook bij ons in de smaak viel, dankzij zijn combinatie tussen een origineel design, rijcomfort en geslaagde interieurruimte: de Citroën C3 (138 punten).

Gezinswagens tot € 29.500

De tweede categorie was meteen ook de grootste: zestien deelnemers, van traditionele vijfdeurs en breaks via monovolumes tot SUV’s. Voor het eerst waren er meer benzinemodellen vertegenwoordigd dan diesels. Twee deelnemers reden op aardags, een was een hybride.

In deze categorie ging de overwinning naar een deelnemer die al lang meedraait, maar die dit jaar in een gloednieuw jasje werd gestoken. En dat viel bij de jury in de smaak. De combinatie tussen de dynamische stijl en het ruime interieur leverde hem de overwinning op: de Renault Scénic (139 punten).

De tweede plaats was ook hier weggelegd voor een Fransman. Zijn duidelijke crossoverstijl levert een hoge zitpositie op, en dus lovende commentaar van de jury. Ook het originele design en de ruimte aan boord waren voltreffers: de Peugeot 3008 (130 punten).

Tot slot ging de derde plaats naar een andere gezinsklassieker. Hij kwam als beste break uit de bus, en reed bovendien met een motor die zowel op benzine als aardgas werkt: de Skoda Octavia Combi (120 punten).

Elektrische voertuigen

De laatste categorie was met acht deelnemers de kleinste, maar wellicht degene die het sterkst uitbreidt: die van de elektrische voertuigen. Zowel zuiver elektrische modellen als plug-inhybrides mochten deelnemen.

De winnaar hier was een model dat met verschillende aandrijflijnen volledig de ecologische kaart trekt, maar hier als zuiver elektrische auto opdraafde. De jury had positieve woorden voor zijn rijgemak, comfort, afwerking en design, en zijn elektrische rijbereik: de Hyundai Ioniq EV (180 punten).

Nummer twee kwam ook uit Azië, meer bepaald uit Japan. De wereldwijd meest verkochte elektrische auto is een van de pioniers in het segment, en beschikt sinds kort over een uitgebreid rijbereik. Combineer dat met een ruim interieur, en de tweede plaats voor de Nissan Leaf (152 punten) is binnen.

Tot slot ging de derde plaats naar een klassieke gezinsbreak, die dankzij zijn afwerking en ruime interieur bonuspunten scoort, en naast zijn benzinemotor een elektromotor gebruikt om tot 40 kilometer volledig elektrisch te rijden. Het rijgemak en de prestaties die hij daardoor levert, leveren de Volkswagen Passat Variant GTE (141 punten) een bronzen plak op.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km