Vergeten concept: Citroën Activa, de concurrent van Porsche en Mercedes

In 1988 dropte Citroën een bom die bijna in productie ging. De ultralage futuristische berline liep vooruit op de toekomst met technologieën zoals vierwielsturing, tractiecontrole en uiteraard luchtvering.
  • Piette François
  • 20 oktober 2016

Velen zagen er de opvolger van de SM in, de coupé uit de jaren 70 die op de DS gebaseerd was, maar een Maserati-V6 had. Hij bevatte alles wat Citroën eind jaren 80 kon bieden, en zelfs meer: een meesturende achteras, geëvolueerde luchtvering, tractiecontrole, omgekeerd openende deuren,… een heus technologiefestival.

V6

Onder de kap plaatste Citroën de krachtigste motor uit zijn gamma: de V6-benzine van drie liter en 24 kleppen uit de XM. Die stuurde ongeveer 200 pk naar de voorwielen via een manuele vijfversnellingsbak, waardoor hij 220 km/u haalde. Al bij al bescheiden, vergeleken met de krachtigere motoren van de Duitse concurrentie.

Activa 2

In 1990 presenteerde Citroën een conventionelere evolutie van het concept. Deze keer ging het niet om een berline, maar om een coupé. De bravere auto kreeg desondanks een hertekende middenconsole mét navigatiesysteem. Revolutionair voor die tijd. De V6 bleef ongewijzigd, maar de manuele bak werd ingeruild voor een viertrapsautomaat.

Productie

Het concept was klaar voor productie, maar uiteindelijk keerde Citroën op zijn stappen terug. Uit marktonderzoek van de constructeur bleek namelijk dat de markt niet klaar was voor zulke top-Citroën. Het klassiekere publiek van dit soort auto koos liever voor de traditionele Duitsers. Uiteindelijk bleek niet alles verloren: de geëvolueerde luchtvering vond uiteindelijk zijn weg naar de Xantia… Activa.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km