Vergeten concept: De onwaarschijnlijke Citroën C-Métisse

We schrijven 2006, op het autosalon van Parijs. Citroën lijkt een soort creativiteit te hebben hervonden met een behoorlijk heftige conceptcar van een sportieve en… hybride berline!





  • Piette François
  • 28 augustus 2017

De achterruit in de vorm van die van de Dino 246 GT, de vleugeldeuren, de los van de rugleuning opgestelde hoofdsteunen en de look die allerlei genres vermengt (coupé, break, berline,…) maken van deze conceptcar een echt bijzondere auto. Maar de creatieve energie van Citroën hield niet op bij het design, want ook de technische oplossingen onder de motorkap waren de moeite waard!

Hybride V6!

Onder de lange motorkap vinden we een oude vriend van Citroën en Peugeot: de 2.7-V6-diesel die samen met Ford is ontwikkeld. Deze 208 pk sterke motor drijft de voorwielen aan. Maar het prototype onderscheidt zich ter hoogte van de achteras, met in elk achterwiel een elektromotor van zo’n 20 pk. Deze Citroën kon zo’n 3 kilometer lang en tot maximaal 30 km/h zuiver elektrisch rijden en was onder dergelijke omstandigheden een… achterwielaandrijver! Het waren andere tijden, want het Franse merk mikte op een verbruiksgemiddelde van 6,5 l/100 km of een CO2-uitstoot van 174 g/km… De prestaties zijn vandaag wat minder voorbijgestreefd, met een 0 naar 100 km/h in 6,2 seconden en een kilometer vanuit stilstand in 25,4 seconden.

Dit project voor een vlaggenschip zag echter nooit het daglicht. Citroën begreep al snel, vooral uit de verkoopcijfers van de 1,5 jaar eerder gelanceerde C6, dat premiumklanten niet langer in Franse producten geïnteresseerd waren, zelfs al waren dat de nazaten van een lange lijn van karaktervolle modellen, met de DS op kop. Requiscat in Pace…





Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km