MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Het meest prestigieuze automerk ter wereld toont nog maar sinds een kleine tien jaar conceptcars. De auto waar we het hier over hebben had kunnen leiden tot een bijzonder vooruitstrevende productieversie.
Dit is de Rolls-Royce 102EX, een concept voor een elektrische Phantom. Hij werd voorgesteld op het salon van Genève van 2011 en moest vooral bij klanten peilen hoe zij stonden tegenover een elektrisch model in het gamma. Het merk overwoog dus oprecht om hem in productie te nemen.
We keren nog even terug in de tijd: in 2011 reden er nog geen Tesla’s rond bij ons en waren puur elektrische concepts zeldzaam. Dat uitgerekend Rolls-Royce zich in deze niche waagde, was verbluffend voor een merk dat gekend staat om zijn grote behoudsgezindheid.
Om zichzelf zoveel mogelijk kans op slagen te geven verfijnde Rolls-Royce zijn concept. Het idee houdt ook steek: wat is er beter dan een elektromotor om het comfort, de stilte en de afwezigheid van trillingen in de beste auto ter wereld nog te maximaliseren? In de achteras zaten twee elektromotoren voor een gezamenlijk vermogen van bijna 400 pk en een koppel van 800 Nm.
Onder de motorkap lag een batterij van 71 kWh waar normaalgezien de majestueuze V12 schuilt. Ze kon worden opgeladen via drie onafhankelijke laders van elk 3 kW, of zelfs via een vierde inductielader. De pers was overtuigd en stak volop de loftrompet, maar het cliënteel bleek veel sceptischer. Zij misten het prestige van een V12, vonden de minimale laadtijd van 8 uur te lang en struikelden vooral over het rijbereik van 200 kilometer. De Britten lieten daarom het idee en alle productieambities varen. Spijtig: Rolls-Royce had hier een ongelooflijke voorsprong kunnen nemen…Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...