Vergeten concept: deze Rolls-Royce had zijn segment door elkaar kunnen schudden

Het meest prestigieuze automerk ter wereld toont nog maar sinds een kleine tien jaar conceptcars. De auto waar we het hier over hebben had kunnen leiden tot een bijzonder vooruitstrevende productieversie.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 november 2020
  • Divers

Het meest prestigieuze automerk ter wereld toont nog maar sinds een kleine tien jaar conceptcars. De auto waar we het hier over hebben had kunnen leiden tot een bijzonder vooruitstrevende productieversie.

Vergeten concept: deze Rolls-Royce had zijn segment door elkaar kunnen schudden

Dit is de Rolls-Royce 102EX, een concept voor een elektrische Phantom. Hij werd voorgesteld op het salon van Genève van 2011 en moest vooral bij klanten peilen hoe zij stonden tegenover een elektrisch model in het gamma. Het merk overwoog dus oprecht om hem in productie te nemen.

Vergeten concept: deze Rolls-Royce had zijn segment door elkaar kunnen schudden

We keren nog even terug in de tijd: in 2011 reden er nog geen Tesla’s rond bij ons en waren puur elektrische concepts zeldzaam. Dat uitgerekend Rolls-Royce zich in deze niche waagde, was verbluffend voor een merk dat gekend staat om zijn grote behoudsgezindheid.

Vergeten concept: deze Rolls-Royce had zijn segment door elkaar kunnen schudden

Om zichzelf zoveel mogelijk kans op slagen te geven verfijnde Rolls-Royce zijn concept. Het idee houdt ook steek: wat is er beter dan een elektromotor om het comfort, de stilte en de afwezigheid van trillingen in de beste auto ter wereld nog te maximaliseren? In de achteras zaten twee elektromotoren voor een gezamenlijk vermogen van bijna 400 pk en een koppel van 800 Nm.

Vergeten concept: deze Rolls-Royce had zijn segment door elkaar kunnen schudden

Onder de motorkap lag een batterij van 71 kWh waar normaalgezien de majestueuze V12 schuilt. Ze kon worden opgeladen via drie onafhankelijke laders van elk 3 kW, of zelfs via een vierde inductielader. De pers was overtuigd en stak volop de loftrompet, maar het cliënteel bleek veel sceptischer. Zij misten het prestige van een V12, vonden de minimale laadtijd van 8 uur te lang en struikelden vooral over het rijbereik van 200 kilometer. De Britten lieten daarom het idee en alle productieambities varen. Spijtig: Rolls-Royce had hier een ongelooflijke voorsprong kunnen nemen…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Benzine, Automaat

€ 22.603

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.950
10.051 km

Benzine, Automaat

€ 54.950
20.256 km

Benzine, Automaat

€ 50.950
8.381 km

Diesel, Automaat

€ 22.490
99.500 km