Vergeten concept: Porsche 984, een Boxster 12 jaar voor zijn tijd

In de jaren '80 zagen de financiën van Porsche er niet al te rooskleurig uit. Het merk wil wanhopig losbreken van de monocultuur van de 911, maar alle pogingen mislukken. Op dat moment bedenkt het merk een kleine sportwagen met open dak en een viercilinder boxer achterin. Klinkt bekend, niet?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 28 april 2023
  • Divers

Het verhaal begint aan het begin van de jaren '80. Op dat moment liet Porsche zijn ontwikkelingsbureau op volle toeren draaien voor andere constructeurs om geld in de koffers te krijgen. Een van de klanten was bijvoorbeeld Seat, in een tijd waar de twee merken nog geen deel uitmaakten van hetzelfde concern! Toch hielp de constructeur uit Stuttgart mee aan de technische ontwikkeling van de Spaanse viercilinders. De samenwerking bleek gunstig, waardoor beide merken eraan dachten om verder te gaan...

984: een volwassene 914?

Daaruit ontstond het idee voor een nieuwe 914: een sportwagen met de motor achterin, ontwikkeld door beide merken. Helaas, veel meer dan een idee werd het niet... of toch niet voor Seat! Voor Porsche zat er wel potentieel in het concept. Zo werd het project 984 geboren, een prototype van een roadster van Porsche, met een viercilinder boxer achterin met 150 pk! In die tijd was dat nog een redelijk vermogen, en het maakte de 984 een stuk sportiever dan de 914 van het vorige decennium.

Porsche zou zeer ver in de ontwikkeling gaan van het model, waarbij er zelfs verschillende koetswerkvarianten werden bestudeerd en er al een marketingcampagne op poten werd gezet! De beurscrash van eind de jaren '80 besliste er echter anders over, en het concept viel in het water. Maar de pauze heeft niet al te lang geduurd, want een tiental jaar later stelde Porsche de Boxster voor, met een vergelijkbaar concept als het prototype 984. Maar dan met 2 cilinders meer...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Porsche? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km